ترانه علیدوستی بازداشت شد

این بازیگر پیش از این به اعدام محسن شکاری اعتراض کرده بود

ترانه علیدوستی،‌ بازیگر شناخته‌شده ایرانی، دستگیر شده است. خبر بازداشت علیدوستی را سمیه میرشمسی، عضو هیئت پنج‌نفره رسیدگی به خشونت علیه زنان سینماگر، تایید شده است.

میرشمسی در حساب توییتر خود نوشت که علیدوستی عصر روز شنبه بعد از تفتیش خانه‌اش دستگیر شد و افزود: «از نهاد بازداشت‌‌کننده او اطلاعی در دست نیست.»

علیدوستی سال‌ها است از شناخته‌شده‌ترین بازیگران تلویزیون و سینمای ایران است و در فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی که جایزه اسکار را گرفت، نقش اصلی زن را برعهده داشت. او در سریال‌های تلویزیونی پرمخاطبی مثل «شهرزاد» نیز ظاهر شده است. این بازیگر مدت‌ها است از تمایلات فمینیستی خود گفته و در راستای حقوق زنان فعالیت کرده است. چندی پیش نیز علیدوستی با انتشار عکسی بدون حجاب و بلند کردن شعار «ژن، ژیان، ئازادی» (شعار «زن، زندگی، آزادی» به‌زبان کردی) از خیزش مردم ایران حمایت کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین اقدام او که ظاهرا دلیل بازداشتش بوده، مطلبی است که در صفحه اینستاگرام خود راجع به محسن شکاری، جوان معترض ۲۳ ساله‌ای که به‌تازگی اعدام شد، منتشر کرده بود. علیدوستی تصویری منتشر کرد که در آن با خط قرمز روی پس‌زمینه سیاه نوشته بود: «سکوت شما یعنی حمایت از ظلم و ظالم.» او زیر این تصویر نوشته بود:‌ «حالا بنشینید و منتظر عواقب این خونخواری باشید.»‌ این بازیگر شناحته‌شده در ادامه با جملاتی به زبان انگلیسی از سازمان‌های بین‌المللی انتقاد کرده بود که چرا در مقابل این جنایت‌ها بی‌عمل‌اند. 

علیدوستی در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ نیز نوشته بود: «ما شهروند نیستیم، هرگز نبودیم. ما اسیریم، میلیون‌ها اسیر.» او ماه پیش در پاسخ به شایعات قصدش برای خروج از کشور نوشت: «من یکی که همین‌جا می‌مانم و اصلا هم قصد رفتن ندارم. برخلاف اراجیف گسترده‌ای که در این سال‌ها بر سر زبان طرفداران شما گشت، پاسپورت یا اقامت هیچ‌جا را جز ایران ندارم. می‌مانم و مثل ‌این همه مردم به‌جان‌آمده‌ به‌پاخاسته وقتی حقم را فریاد می‌زنم، سرم را بالا می‌گیرم و صاف توی چشمانتان نگاه می‌کنم. این شجاعت را از زنان سرزمینم به ارث ‌برده‌ام که سال‌هاست هر روز زندگی‌شان را با مقاومت و برابری‌طلبی آغاز، و با رویای آزادی به پایان می‌برند.»

علیدوستی افزوده بود: «می‌مانم، دست از کار می‌کشم، کنار خانواده‌های زندانی‌ها و کشته‌‌شده‌ها می‌ایستم و حق‌خواهشان خواهم بود، برای خانه‌ام می‌جنگم، برای ایستادن پای حقم هر هزینه‌ای که باشد می‌دهم، و مهم‌تر از همه: به آنچه امروز با هم می‌سازیم، ایمان دارم.»