میترا حجار، بازیگر سرشناس سینما، بازداشت شد

از محل بازداشت، نوع اتهام و نهاد بازداشت‌کننده میترا حجار اطلاعی نیست

 خانه سینما پیش‌تر از بازداشت یا ممنوع‌الخروج شدن دست‌کم ۱۰۰ بازیگر سینما و تلویزیون ایران خبر داده است- خبرآنلاین

مهدی کوهیان، عضو کمیته پیگیری بازداشت هنرمندان، روز شنبه، ۱۲ آذرماه در حساب توییتر خود از بازداشت میترا حجار، بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون ایران و فعال زیست‌محیطی خبر داد.

از محل بازداشت، نوع اتهام و نهاد بازداشت‌کننده میترا حجار هنوز گزارشی در دست نیست.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز شنبه ضمن اعلام خبر بازداشت این بازیگر، نوشت: «ماه گذشته میترا حجار به‌همراه الناز شاکردوست، باران کوثری، سیما تیرانداز و هنگامه قاضیانی جهت پاسخگویی در مورد انتشار مطالب غیرمستند و تحریک‌آمیز به دادسرا احضار شدند.» 

به پرونده‌های سیاسی و اتهام‌ شهروندانی که در جریان اعتراض‌های سراسری در ایران بازداشت می‌شوند، در دادسرا و دادگاه‌های انقلاب رسیدگی می‌شود و خبرگزاری دولتی ایرنا، علت احضار ماه پیش میترا حجار و برخی دیگر از هنرمندان را «انتشار مطالب غیرمستند و تحریک‌‌آمیز» عنوان کرده است.

در همین حال، به‌گفته حسینی یکی دیگر از اعضای کمیته پیگیری بازداشت هنرمندان در خانه سینما، مقام‌های قضایی هنوز هیچ حکم مشخصی برای میترا حجار صادر نکرده‌اند و او صرفا برای جلسات بازجویی مراجعه می‌کند که ممکن است چند ساعت طول بکشد.

میترا حجار متولد بهمن ۱۳۵۵ در مشهد است. او بازیگر شناخته‌شده‌ای است و در شمار زیادی از فیلم‌های سینمای ایران نقش‌آفرینی کرده است.

از زمان شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، شمار زیادی از هنرمندان و چهره‌های سرشناس جامعه ایران، به‌ عناوین مختلف و با «اتها‌م‌های مبهم امنیتی» احضار، بازجویی یا بازداشت شده‌اند. شمار دیگر از بازیگران و چهره‌های هنری و ورزشی نیز ممنوع‌‌الخروج شده‌اند.

خانه سینما پیش‌تر از بازداشت و ممنوع‌الخروج شدن دست‌کم ۱۰۰ بازیگر سینما و تلویزیون ایران خبر داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام خانه سینما، شمار زیادی از هنرمندانی که احضار، بازداشت یا ممنوع‌‌الخروج شده‌اند فشارهای امنیتی بر خود را رسانه‌ای نکرده‌اند.

کتایون ریاحی، بهرام رادان، مانی حقیقی و نیز شماری از مستند‌سازان سینما ایران، ازجمله مژگان ایلانلو، طی هفته‌های گذشته بازداشت یا ممنوع‌الخروج شده‌اند.

سهیلا گلستانی و حمید پورآذری، از هنرمندان تئاتر ایران، نیز هفته گذشته، به‌دنبال انتشار یک ویدیو بدون حجاب اجباری بازداشت شدند. توماج صالحی و برخی دیگر از هنرمندان موسیقی نیز کماکان در بازداشت‌اند.

بر اساس آخرین برآوردهای سازمان‌های حقوق بشری، از ابتدای شروع اعتراض‌ها در شهرهای کوچک و بزرگ ایران، هزاران نفر بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری هرانا روز پنجشنبه هفته پیش در گزارشی نوشت ارزیابی داده‌های «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» نشان می‌دهد که از زمان آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی» تاکنون، بیش از ۱۸ هزار نفر در سراسر ایران بازداشت شده‌اند.