مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه توقف اعدام و خشونت در ایران را صادر کرد؛ وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید سیاسی است 

قطعنامه «وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران» با حمایت کانادا مطرح شد و با ۸۰ رای موافق به تصویب رسید

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران صدور قطعنامه در مجمع عمومی سازمان متحد در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را «فاقد اعتبار» خواند. 

یک روز قبل مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواست تا فورا تمامی احکام اعدام را متوقف کند و هرگونه اعمال هرگونه خشونت علیه معترضان مسالمت‌جو را متوقف کند. 

این قطعنامه که با عنوان «وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران» و با حمایت کانادا مطرح شد، با ۸۰ رای موافق، ۲۹ رای مخالف، و ۶۵ رای ممتنع با اکثریت آرا به تصویب رسید.

نمایندگی دیپلماتیک کانادا در سازمان ملل متحد، در توییتی ضمن اشاره به تصویب قطعنامه فوق، نوشت: «کانادا و شرکایش همچنان خواستار حمایت از حقوق بشر تمام مردم ایرانند.»

در این قطعنامه درباره افزایش چشمگیر موارد صدور حکم اعدام، و به‌ویژه اعدام پیروان اقوام در ایران ابراز نگرانی شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جلسه رای‌گیری، نماینده جمهوری اسلامی ایران، در سخنانی در مخالفت با این اقدام گفت کشورهایی با «کارنامه سیاه حقوق بشری» از آن حمایت می‌کنند. 

در این قطعنامه ضمن ابراز نگرانی از «اجرای خشونت‌بار قانون حجاب اجباری به دست پلیس امنیت اخلاقی»،  از ایران درخواست شده تا اشکال تبعیض و نقض حقوق زنان متوقف شود، از آنان در مقابل مواردی چون قتل‌های ناموسی حفاظت شود، و امکان دسترسی برابر زنان و دختران به آموزش، فرصت‌ فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی فراهم شود. 

 قطعنامه همچنین اعمال خشونت علیه معترضان بازداشت‌شده در جریان اعتراضات سراسری ضدحاکمیت در ایران در سه ماه گذشته، محکوم شده است. این قطعنامه خواستار پایان یافتن اشکال تبعیض در مورد شهروندان بر اساس «عقیده و مذهب» شده و از جمهوری اسلامی درخواست کرده است تا با جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، همکاری کند. 

نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، و سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، گفته‌اند که این قطعنامه با مقاصد سیاسی تصویب شده است. 

دو روز پیش در روز چهارشنبه، ایران با اکثریت آرا کشورهای عضو، از کمیسیون مقام زن در سازمان ملل متحد اخراج شد. 

از زمان شروع ناآرامی‌ها و اعتراضات ضدحکومتی در ایران و خارج از کشور، چنان که نهادهای مدافع حقوق بشر تخمین زده‌اند، حدود ۵۰۰ نفر به دست نیروهای سرکوبگر وابسته به جمهوری اسلامی کشته شده‌اند و بیش از ۱۸ هزار نفر بازداشت شده‌اند. جمهوری اسلامی دو تن از معترضان بازداشت‌شده را تاکنون اعدام کرده و برای چندی نفر دیگر نیز حکم اعدام صادر کرده است.