وزارت خارجه پاکستان دیپلمات طالبان در اسلام‌آباد را احضار کرد

طی یک ماه گذشته، طالبان چهاربار با مرزبانان پاکستانی درگیر شده‌اند

روز پنجشنبه ۲۴ آذر، برای چهارمین بار در یک ماه گذشته، میان طالبان و مرزبانان پاکستانی درگیری مسلحانه رخ داد-عکس:خبرگزاری افق

وزارت خارجه پاکستان، روز جمعه ۲۵ آذر، با انتشار بیانیه‌ای گفت سردار احمد شکیب، دیپلمات طالبان، را که فعلا به‌عنوان کاردار سفارت افغانستان در اسلام‌آباد کار می‌کند، در ارتباط با درگیری‌های اخیر مرزی، به این وزارت احضار کرده است. در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: «پاکستان گلوله‌‌باران غیرقانونی فرامرزی به دست نیروهای امنیتی مرزی افغانستان [طالبان] در منطقه چمن-سپین بولدک را که به تلفات جانی و جراحات و خسارات مالی منجر شد، محکوم کرد.»

وزارت خارجه پاکستان افزود که به سفیر طالبان در اسلام‌آباد گوشزد کرده است که دو طرف، مسئولیت حفاظت از جان افراد غیرنظامی را دارند و طالبان باید از تکرار حوادث جلوگیری کنند.

روز پنج‌شنبه ۲۴ آذر، برای چهارمین بار طی یک ماه گذشته، میان طالبان و مرزبانان پاکستانی درگیری مسلحانه رخ داد. از میزان تلفات درگیری روز جمعه، گزارشی در دست نیست، اما یکشنبه گذشته، بعد از چندین ساعت درگیری میان دو طرف، هفت شهروند پاکستانی کشته  و ۱۷ تن دیگر زخمی شدند. طالبان نیز ادعا کردند که ۱۰ شهروند افغانستان در نتیجه اصابت گلوله‌های نیروهای پاکستانی، کشته و زخمی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این درگیری، وزارت خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای آن را محکوم کرد و از طالبان خواست جلو تکرار حوادث مشابه در مرز پاکستان را بگیرند.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، در توییتی درگیری مرزی را محکوم کرد و طالبان را عامل تیراندازی دانست.

روز یک‌شنبه ۲۰ آذر و پس از درگیری مرزی در سپین بولدک، مرز مشترک میان افغانسان و پاکستان به روی کالاهای تجاری و مسافران مسدود شد، اما دو روز بعد، خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، گفت پس از معذرت‌خواهی طالبان، مرز دوباره باز شده است.

پیش از این، در ۲۲ آبان، نیز یک عضو طالبان به مرزبانان پاکستانی در سپین بولدک تیراندازی کرد که باعث کشته شدن یک مرزبان و زخمی شدن یک نفر دیگر شد. طالبان مسئولیت آن حمله را بر عهده نگرفتند و فرد حمله‌کننده را «شخصی ناشناس» خواندند.

پس از هر بار درگیری مرزی، طالبان و دولت پاکستان، یکدیگر را به آغاز درگیری متهم می‌کنند، اما تاکنون هیچ ساز و کار مشخصی برای یافتن عوامل این درگیری‌ها ایجاد نشده است.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان در این مورد آمده است که دو طرف قرار است از طریق هیئتی که مسئولیت بررسی درگیری‎‌های مرزی را بر عهده دارد، با هم همکاری کنند تا در آینده از تکرار درگیری جلوگیری شود.

پاکستان از دولت‌های همسو و حامی طالبان در افغانستان دانسته می‌شود، اما در ماه‌های اخیر، درگیری‌های مرزی و تنش‌های سیاسی میان دو طرف افزایش یافته است. برخی از کارشناسان، معتقدند که طالبان با ایجاد درگیری‌های مرزی با پاکستان، تلاش می‌کنند نشان دهند که مطیع و وابسته به دولت پاکستان نیستند و در صورت نیاز، توانایی درگیری نظامی با آن کشور را دارند.