رئیس دانشگاه آزاد: احکام کمیته انضباطی مراقبت والدانه است

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد، اعلام کرد که پیگیر آزادی دانشجویانی که به خارج وصل‌اند، نخواهد بود

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در مورد وضعیت دانشجویان بازداشت‌شده در جریان خیزش سراسری مردم ایران، از پیگیری وضعیت آنان سر باز زد و اعلام کرد به‌ دنبال آزادی دانشجویانی که به خارج وصل‌اند، نخواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، پس از اینکه مدعی شد پیگیر وضعیت دانشجویان بازداشت‌شده است، گفت: «هر کاری عقوبتی دارد. متاسفانه برخی این‌طور به دانشجویان القا کرده‌اند که بروید، هر کاری دوست داشتید انجام دهید و هیچ مشکلی نیست. به‌عنوان مثال، آیا می‌توان گفت دانشجویی می‌تواند به بهانه اینکه دانشجو است، خیابان یک‌طرفه را خلاف برود؟ چون او دانشجوست، مختار به انجام این کار خلاف قانون نیست.»

او همچنین دانشجویان را فرزندان خود نامید و اعلام کرد که در کمیته انضباطی با آن‌ها برخورد خواهد شد. طهرانچی به تعاملاتش با دستگاه‌های امنیتی اشاره کرد و در مورد دانشجویان معترض گفت: «دانشجویان خاطی که بیرون از محیط دانشگاه دستگیر شده‌اند، اگر اقدام‌هایی مانند آتش زدن به اموال عمومی، آسیب، ضربه و در کل کاری که حق دیگری را ضایع کرده باشد، انجام نداده باشند، طبق تعامل صورت‌گرفته، به‌جای برخورد قضایی، به‌صورت انضباطی با آن‌ها برخورد می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او احکام انضباطی علیه دانشجویان معترض را «مراقبت والدانه» خواند و گفت: «برخورد انضباطی یک حرکت در قالب مراقبت والدانه است و این‌طور است که به فرزند (دانشجو) گفته شود برای هر عملی، عقوبتی وجود دارد. همان‌طور که دانشجویی که درس می‌خواند در پایان‌ ترم قبول می‌شود و دانشجویی که درس نمی‌خواند قبول نمی‌شود، برای اقدام‌های انجام‌شده دانشجویان هم نتیجه‌ای وجود دارد.»

این صحبت‌های طهرانچی در حالی است که برخی روسا و مسئولان دانشگاه‌های مختلف پیش از این، دست‌کم در ظاهر، اعلام کردند که برای آزادی دانشجویان تلاش می‌کنند و این‌گونه به‌وضوح در مورد تاثیر نهادهای امنیتی در احکام انضباطی دانشجویان سخنی نگفته بودند.

دانشجویان دانشگاه آزاد در سراسر کشور با بازداشت، ممنوع‌الورودی، تعلیق و همچنین احکام بلندمدت زندان روبرو شده‌اند. در همین حال، کسری کریمی، دانشجوی ورودی ۱۴۰۰ رشته دامپزشکی دانشگاه آزاد کرج که ۲۳ مهرماه بازداشت شد، به زندان قزل‌حصار منتقل شده است. شهاب بیات، دانشجوی دانشگاه آزاد همدان، نیز بر اساس حکم دادگاه انقلاب همدان به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و برهم زدن امنیت کشور» به سه سال حبس محکوم شد.