تظاهرات هزاران نفری در استانبول؛ حمایت از شهردار یا مخالفت با رئیس‌جمهور؟

حکم دادگاه استانبول برای اکرم امام‌اغلو، نگرانی‌ درباره ادامه سلطه اسلام‌گرایان در ترکیه را افزایش داد

انتخابات آتی ریاست‌ جمهوری ترکیه در ماه ژوئن برگزار می‌شود-Yasin AKGUL / AFP

پنجشنبه شب، تظاهرات هزاران نفری مردم استانبول در اعتراض به حکم دادگاه اکرم امام‌اغلو، شهردار این شهر برای دومین روز متوالی برگزار شد. امام‌اغلو، از چهره‌های مطرح اپوزیسیون ترکیه و مهم‌ترین رقیب سیاسی رجب طیب اردوغان در انتخابات آتی این کشور به شمار می‌رود. او در دادگاه استانبول با اتهام توهین به اعضای شورای عالی انتخابات ترکیه به دو سال و هفت ماه حبس و ممنوعیت از فعالیت سیاسی محکوم شد. ناظران این حکم را تلاش برای حذف مهم‌ترین رقیب رئیس‌جمهوری فعلی ترکیه می‌دانند.

اکرم امام‌اغلو سال ۲۰۱۹ موفق شد پس از ۲۵ سال، شهرداری استانبول را از نامزد حزب حاکم «توسعه و عدالت» به رهبری رجب طیب اردوغان بگیرد اما این رقابت حاشیه‌های زیادی داشت زیرا حزب حاکم نتیجه انتخابات اول را نپذیرفت و ادعای تخلف را مطرح کرد. امام‌اغلو در دومین انتخابات هم پیروز شد اما در سخنانی لغو نتیجه انتخابات اول را «حماقت» خواند. حالا دادگاه او را با اتهام توهین به اعضای شورای انتخابات محکوم کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مردم استانبول روز پنج‌شنبه ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) در مقابل شهرداری تجمع و علیه این حکم اعتراض کردند، شهردار استانبول نیز در میان خیل عظیم جمعیت گفت: «با هم بر این روزهای سیاه پیروز می‌شویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رجب طیب اردوغان از سال ۲۰۰۳ تاکنون در دو مقام نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور سکان اصلی رهبری ترکیه را در دست دارد و می‌خواهد در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری نیز که ماه ژوئن برگزار می‌شود، بار دیگر نامزد شود.

رئیس‌جمهور فعلی ترکیه در میان عموم مردم و فعالان مدنی و سیاسی، مخالفان زیادی دارد، فعالان سیاسی ترکیه در دو دهه گذشته همواره درباره خطر سلطه‌ اسلام‌گرایان در این کشور هشدار داده‌اند و این هشدارها در ماه‌های اخیر هم‌زمان با خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت اسلامی افزایش نیز یافته است.

مردم ترکیه با دقت رویدادهای ایران را دنبال می‌کنند و از اینکه با تداوم سلطه اسلام‌گرایان به سرنوشت مشابه با مردم ایران دچار شوند، نگران‌اند. به همین دلیل از رهبران اپوزیسیون حمایت می‌کنند.

در سوی دیگر ماجرا رئیس‌جمهور فعلی ترکیه وانمود می‌کند که اسلام متعادل‌تری نسبت به رهبران کشورهایی مانند ایران و افغانستان دارد. او همچنین به تلاش‌ها برای حذف مخالفان اصلی‌اش ادامه می‌دهد.

تصمیم‌های رجب طیب اردوغان در حوزه‌های اقتصادی مبتنی بر اصول دین اسلام مانند کاهش نرخ بهره بانکی، از دلایل سقوط ارزش پول و تورم بی‌سابقه در این کشور بود.

بسیاری از شهروندان ترکیه امیدوار بودند که با پایان دوران ریاست‌جمهوری اردوغان، فصل جدیدی از گشایش سیاسی و اقتصادی در این کشور آغاز شود. اما حالا چنین به نظر می‌رسد که حکم دادگاه استانبول برای شهردار محبوب این شهر، امیدها به بهبود شرایط را از بین می‌برد.

در صورتی که دیوان عالی ترکیه حکم دادگاه بدوی امام‌اغلو را تایید کند، شهردار استانبول نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود. در این صورت رجب طیب اردوغان بدون دردسر مهم‌ترین رقیب انتخاباتی‌اش را کنار می‌گذارد و احتمالا برای یک دوره پنج‌ساله دیگر رهبری ترکیه را در دست می‌گیرد.  

بیشتر از جهان