تلاش سارق برای ربودن دو تابلوی رامبرانت بی‌نتیجه ماند

سارق نزدیک نیمه‌شب وارد گالری شده و سعی کردند تا این آثار را برباید

نمایی از گالری «دالویچ» در لندن، فوریه ۲۰۱۵- BEN STANSALL / AFP

یک دزد آثار هنری، در یک حمله «جسورانه» دو اثر از رامبرانت را ربود، اما دقایقی بعد با تعقیب پلیس و نیروهای امنیتی، تابلوها را رها کرد و از محل گریخت.

سارق ساعت یازده و نیم چهارشنبه شب، وارد «گالری دالویچ» در جنوب لندن شد و دو اثر از مجموعه آثار نقاش هلندی را از محلی که به نمایشگاه او اختصاص یافته بود، ربود. 

چند دقیقه پس از آن که زنگ حفاظتی ساختمان به صدا در آمد، نیروهای پلیس خود را به محل رساندند و سارق را تحت تعقیب قرار دادند. سارق تابلوها را روی زمین رها کرد و با پاشیدن یک ماده نامعلوم به صورت افسر پلیسی که در تعقیب او بود، از محل گریخت.

پلیس و ماموران حفاظت گالری، تابلوهای ربوده شده را که بخشی از نمایشگاه «نور رامبرانت» بودند، پیدا کرده‌اند، اما هنوز معلوم نیست که آیا در جریان این تعقیب و گریز، به آن‌ها آسیبی رسیده است یا نه. نمایشگاه «نور رامبرانت» از ماه گذشته در گالری دالویچ به معرض نمایش عموم گذاشته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس اسکاتلندیارد در یک بیانیه گفته است: «هیچ یک از دو تابلو از محوطه گالری خارج نشده بودند و هردو اثر در حفاظت گالری قرار دارند.»

جیسون باربر، یکی از کارآگاهان اسکاتلندیارد، افزوده است: «این یک سرقت جسورانه بوده است که بدون تردید، از قبل طرح‌ریزی شده بوده است. دو تابلوی این نمایشگاه هدف قرار گرفتند ولی به دنبال واکنش سریع نگهبانان گالری، شجاعت و اقدام به‌موقع پلیس این دو اثر به سرقت نرفتند. هردو تابلو به سرعت پیدا شدند و در محل امنی قرار گرفتند.»

وی افزود: «تحقیقات ما در حال حاضر روی یافتن سارق متمرکز است و از هرکسی که در این مورد اطلاعاتی دارد، می‌خواهیم که با پلیس تماس بگیرد.»

افسری که سارق ماده ناشناخته‌ای به صورتش پاشیده بود، صدمه چندانی ندیده است و پس از این تعقیب و گریز به کارش ادامه داده است.

گالری دالویچ نگفته است کدام آثار رامبرانت هدف سرقت قرار گرفته‌اند و از ذکر بهای این آثار نیز خودداری کرده است.

این نمایشگاه که به مناسبت ۳۵۰مین سالگرد درگذشت رامبرانت برگزار شده، حاوی ۳۵ اثر این هنرمند، از جمله تابلوهای رنگ و روغن، کارهای قلم و ترسیم، و همچنین آثار عمده‌ای است که از موزه‌های «لوور» پاریس و «ریکس» آمستردام قرض گرفته شده‌اند.

سخنگوی گالری دالویچ گفت :«شب گذشته سارقان کوشیدند دو تابلوی رامبرانت را از نمایشگاه «نور رامبرانت» گالری دالویچ به سرقت ببرند. سارقین توسط سیستم مجهز امنیتی گالری ردیابی شدند و در نتیجه اقدام فوری ماموران حفاظتی گالری و واکنش سریع پلیس، هر دو تابلو در محل گالری حفظ شدند. نمایشگاه و گالری تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود تا پلیس تحقیقات لازم را در مورد این واقعه انجام دهد.»

مدیران گالری دالویچ برای به نمایش گذاشتن آثار رامبرانت که قرار بود تا ۲ فوریه ۲۰۲۰ ادامه یابد، با پیتر سوشیتسکی، فیلم‌بردار سلسله فیلم‌های «جنگ ستارگان» همکاری کرده‌اند. 

سال ۲۰۱۰ این گالری برای حفاظت از اثر «پرتره یاکوب د گین سوم» رامبرانت، تمهیدات امنیتی خود را ارتقا داد. به نوشته کتاب گینس، این اثر تا کنون چهار بار به سرقت رفته و بیشترین رکورد سرقت را در میان آثار هنری به خود اختصاص داده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی