اختلافات میان گروهی؛ طالبان قندهاری پایگاه نظامی هلمند را ترک کردند

اختلاف و رقابت‌ میان طالبان پشتون‌تبار شاخه درانی و غلجایی وجود دارد و در عین حال اختلاف‌هایی هم میان طالبان پشتون‌تبار و اقوام دیگر دیده می‌شود

صدها تن از طالبان قندهاری به دلیل اختلاف با طالبان هلمندی، پایگاه نظامی در استان هلمند را ترک و به سمت قندهار حرکت کردند.

ویدیویی‌، پنجشنبه ۲۴ آذر (۱۵ دسامبر)‌، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد که نیروهای طالبان با شمار زیادی از خودروهای نظامی، تانک و نفربر، پایگاه نظامی هلمند را ترک می‌کنند.

فردی که این ویدیو را ضبط کرده است، می‌گوید که طالبان هلمندی به طالبان قندهاری در پایگاه شوراب احترام نمی‌گذارند و به همین دلیل آن‌ها پایگاه نظامی را ترک می‌کنند.

نیروهای بریتانیایی در چارچوب ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان، در پایگاه نظامی شوراب شهرستان نادعلی استان هلمند حضور داشتند. این پایگاه یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های نظامی در سطح افغانستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در ۱۵ اوت سال گذشته با تسلط بر افغانستان، به پایگاه‌های نظامی ساخته‌شده با معیارهای ناتو دست یافتند.

مشخص نیست که چه زمانی نیروهای طالبان پایگاه هلمند را ترک کرده‌اند.

رسانه‌های افغانستان گزارش دادند که چندین طالب قندهاری، به دلایل نامعلومی به دست کمیسیون تصفیه طالبان بازداشت شده بودند و طالبان قندهاری این زندانیان را رها کردند و با خود بردند.

تا‌کنون مقام‌های طالبان در مورد این موضوع اظهار‌نظری نکرده‌اند.

اختلاف‌ها و رقابت‌ میان طالبان پشتون‌تبار شاخه درانی و غلجایی وجود دارد و در عین حال اختلاف‌هایی نیز میان طالبان پشتون‌تبار با سایر اقوام دیده می‌شود.

ایندیپندنت فارسی هفته جاری گزارشی در مورد بی‌اعتمادی طالبان پشتون‌تبار به طالبان تاجیک‌تبار پنجشیری منتشر کرد. در نتیجه این بی‌اعتمادی، ده‌ها نیروی طالبان ازجمله مقام‌های محلی ارشد از کارشان برکنار و خانه‌نشین شدند.

مولوی مهدی، تنها فرمانده هزاره‌تبار طالبان، با این گروه اختلاف داشت و ادعا می‌کرد که دولت طالبان حقوق هزاره‌ها و شیعیان افغانستان را نادیده گرفته‌اند و او قصد دارد جایگاه شیعیان را در ساختار قدرت تثبیت کند.

مولوی مهدی با نیروهای تحت امرش، تیرماه، با طالبان وارد جنگ شد و مجبور شد که از مرکز شهرستان بلخاب خارج شود، اما ۲۵ مرداد در مسیر رفتن به ایران در اسلام‌قلعه استان هرات بازداشت و به دست طالبان کشته شد.

اختلاف‌هایی میان فرماندهان ازبک‌تبار، صلاح‌الدین ایوبی و مخدوم عالم، با دولت طالبان ایجاد شده بود، اما رهبری طالبان تلاش کرد که این دو فرمانده از گروه جدا نشوند. صلاح‌الدین ایوبی به دلیل جنگیدن با دولت افغانستان توقع داشت که به منصب بالای نظامی گمارده شود، اما هم‌اکنون به‌ سمت فرمانده پلیس طالبان در زابل گمارده شده است. مخدوم عالم نیز به‌عنوان فرمانده پلیس غزنی مشغول فعالیت است.