«بالا گرفتن اختلاف‌ها بین ملابرادر و سراج‌الدین حقانی»

رئیس اداره امنیت ملی افغانستان می‌گوید شکاف‌ها بر سر تامین منافع گروهی بین ملا برادر و سراج حقانی، دو معاون رهبر طالبان، افزایش یافته است

گروه طالبان به گزارش‌ها مبنی بر اختلافات بین رهبران ارشد خود واکنشی نداشته است - امنیت ملی افغانستان

ضیاء سراج، رئیس کل اداره امنیت ملی افغانستان، می‌گوید بین ملاعبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رئیس دفتر طالبان در قطر و سراج‌الدین حقانی، معاون دیگر رهبر طالبان و رئیس شبکه حقانی اختلاف‌هایی به وجود آمده است.

ملابرادر از بنیان‌گذاران گروه طالبان است که توافقنامه صلح این گروه با آمریکا را امضاء کرده و سراج‌الدین حقانی که رهبری خطرناک‌ترین شبکه هراس‌افکنی را به عهده دارد، نیز بعد از کشته شدن ملا اختر محمد منصور به سمت معاونت گروه طالبان ارتقاء یافته است.

رئیس اداره امنیت ملی افغانستان امروز در نشست خبری مشترک با مدیران ارشد امنیتی کشور اعلام کرد که بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی، دودستگی و اختلاف بین دو مقام ارشد طالبان در جریان ماه‌های گذشته که مذاکرات صلح جریان داشته، بروز کرده است.

او گفت:« شکاف در صفوف طالبان ایجاد شده است و ملا برادر و سراج حقانی به دنبال منافع تیمی‌شان هستند.»

این دو عضو ارشد طالبان که تحت رهبری هبت‌الله آخوندزاده کار می‌کنند، رابطه متفاوتی با پاکستان دارند. آمریکا سراج الدین حقانی را بازی عملیاتی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان، آی‌اس‌آی، خوانده است. اما زمانی که سراج حقانی رابطه تنگاتنگ و نزدیکی با پاکستان داشت، ملابرادر در همین کشور زندانی بود. ملابرادر فقط چند سال پیش تحت فشار آمریکا آزاد شد و به روند صلح در دفتر دوحه پیوست.

گروه طالبان تاکنون به این گزارش واکنش نشان نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یاسین ضیاء، سرپرست وزارت دفاع ملی کشور، نیز در این نشست خبری مشترک در کابل اعلام کرد که طالبان از کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. به تازگی یک کودک افغان هنگام مین‌گذاری برای طالبان گیر افتاد و انفجار مین باعث قطع شدن پاهای او شد. 

مقام‌های امنیتی افغان هر هفته زیر نظر حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور، نشست خبری برگزار می‌کنند. آقای محب در جلسه امروز  (شنبه ۲۴ آوریل) گفت که طالبان به صلح باور ندارد و غیر از جنگ به هیچ چیز دیگری متعهد نیست. او هشدار داد که طالبان باید بپذیرند که نمی‌توانند از راه نظامی پیروز شوند و با خلوص نیت به روند صلح بپیوندند.

گروه طالبان از مذاکرات صلح افغانستان فاصله گرفته و هشدار داده‌اند که تا زمان خروج کامل نیروهای آمریکایی به هیچ نشست صلحی نخواهند رفت.

ترکیه که می‌کوشد نشست سرنوشت‌ساز صلح افغانستان را برگزار کند، اعلام کرده است که به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد و این بار میزبان رهبران افغانستان و پاکستان در یک نشست سه‌جانبه با حضور رجب طیب اردوغان خواهد بود.

انتظار می‌رفت که این نشست امروز در استانبول برگزار شود اما به دلیل خودداری طالبان به بعد از ماه رمضان به تعویق افتاد.