پرونده‌سازی علیه شش زندانی سیاسی در ارتباط با آتش‌سوزی اوین

قوه قضاییه با وجود گذشت دو ماه، از ارائه گزارش شفاف درباره حادثه زندان اوین خودداری می‌کند

در آتس‌سوزی زندان اوین هشت نفر کشته شدند

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران حدود دو ماه پس از آتش‌سوزی و انفجار در زندان اوین، علیه شش زندانی محبوس در این زندان پرونده جدیدی باز کرد؛ آن‌ هم در شرایطی که همچنان از ارائه گزارش شفاف درباره فاجعه زندان اوین طفره می‌رود.

امیرعباس آزرم‌وند، یاشار توحیدی، محمد خانی، رضا سلمان‌زاده، سید جواد سیدی و میثم گلشنی، شش زندانی سیاسی‌اند که با شکایت سازمان زندان‌های قوه قضاییه در ارتباط با آتش‌سوزی زندان اوین و رخدادهای پس از آن، با پرونده‌ای جدید روبرو شده‌اند. این خبر را ارغوان فراهانی، همسر امیرعباس آزرم‌وند روز چهارشنبه ۲۳ آذر، در حساب کاربری‌ خود اعلام کرد و نوشت که به این شش زندانی اتهام‌هایی از قبیل «افترا و تخریب عمدی اشیا منقول یا غیرمنقول متعلق به دیگری، توهین به مقام‌ها و ماموران و تهدید به قتل و نشر اکاذیب» وارد شده است و باید روز شنبه ۲۶ آذر در شورای حل اختلاف تهران حاضر شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، از میان این افراد، محمد خانی، مترجم و پژوهشگر محبوس در زندان اوین، شب آتش‌سوزی هدف گلوله جنگی ماموران قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد. اندکی بعد، ماموران امنیتی او را در حالی به زندان بازگرداندند که عفونت داشت و روند درمانش کامل نشده بود. محمد خانی، دوران محکومیت سه سال و شش ماهه‌اش را در زندان سپری می‌کند.

یاشار توحیدی، دیگر زندانی سیاسی نیز در حال گذراندن دوران محکومیت دو سال و ۹ ماهه خود در زندان اوین است.

امیرعباس آزرم‌وند، روزنامه‌نگار و فعال کارگری، یکی از ۴۲ زندانی سیاسی است که در پی آتش‌سوزی زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد اما مدتی بعد، او را دوباره به اوین منتقل کردند. آزرم‌وند هم به چهار سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

رضا سلمان‌زاده، زندانی سیاسی، نیز به سه سال و هشت ماه زندان محکوم است. هرانا به نقل از منبعی مطلع، نوشت که سلمان‌زاده در دو ماه گذشته از حق ملاقات و برقراری تماس با خانواده محروم بوده است. او در جریان آتش‌سوزی زندان اوین هدف گلوله ساچمه‌ای قرار گرفت و در اثر ضرب‌وشتم ماموران، دستش شکست.

سید جواد سیدی هم که در جریان تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان دستگیر و با اتهام‌های امنیتی به پنج ساله‌ زندان محکوم شده است، در شب حادثه زندان اوین، به پایش گلوله ساچمه‌ای اصابت کرد. آن‌طور که کانون حقوق بشر ایران گزارش داده، او هنوز مداوا نشده و گلوله همچنان در پایش است و وضعیت مساعدی ندارد. سید حسین سیدی، پدر سالخورده این زندانی سیاسی، نیز در اوین زندانی است.

این پنج زندانی سیاسی و امنیتی به‌علاوه میثم گلشنی که تصویر و اطلاعات زیادی درباره‌ او وجود ندارد، اکنون با پرونده‌سازی جدید سازمان زندان‌ها مواجه شده‌اند.

آتش‌سوزی و انفجار در زندان اوین از عصر ۲۳ مهر و هم‌زمان با خیزش سراسری ایرانیان اتفاق افتاد. قوه قضاییه می‌گوید در این حادثه هشت نفر کشته و ۶۱ نفر مصدوم شده‌اند اما ابعاد کامل و دقیق این ماجرا هنوز روشن نیست.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری یکم آذر، گفته بود که تحقیق از ۴۲ متهم پرونده آتش‌سوزی اوین ادامه دارد. او با این ادعا که پرونده «واجد محرمانگی» است، از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری کرد.