پاپ: با هزینه‌کردن کمتر برای کریسمس، به اوکراین کمک کنید

پاپ فرانسیس هنگام سخنرانی پیشین خود درباره جنگ اوکراین به گریه افتاد

رهبر کاتولیک‌های جهان حمله روسیه به اوکراین را با نسل‌کشی در رواندا مقایسه کرده است- AF

پاپ فرانسیس از مردم خواست برای هدایا و جشن‌های کریسمس کمتر خرج کنند و هزینه آن را به کسانی بدهند که در جنگ اوکراین همه‌چیزشان را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبر کاتولیک‌های جهان روز چهارشنبه، ۲۳ آذرماه، در سخنرانی‌ خود گفت: «کریسمس خوب است، اما بیایید هزینه‌های این جشن را کمی کاهش دهیم.»

پاپ با دعوت از مردم برای برگزاری «متواضعانه» جشن کریسمس، تاکید کرد: «بیایید کریسمسی متواضعانه‌تر، با هدایای کمتر داشته باشیم. بیایید آن‌چه را که پس‌انداز کرده‌ایم برای مردم اوکراین ارسال کنیم که به‌شدت به آن نیاز دارند.»

با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از جنگ مسکو علیه کی‌یف، سختی‌های این نبرد همزمان با فرارسیدن زمستان و حمله مسکو به زیرساخت‌های انرژی اوکراین تشدید شده است. حملات موشکی فلج‌کننده روسیه منجربه قطع برق، گرمایش، آب و خدمات تلفن در سراسر اوکراین شده است. پاپ با اشاره به چنین مشکلاتی برای مردم اوکراین، گفت: «آنها خیلی رنج می‌کشند. گرسنه‌اند‌ و در سرما زندگی می‌کنند. بسیاری از مردم به‌دلیل نبود پزشک یا پرستار می‌میرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاپ فرانسیس چند روز پیش‌ هم در جریان برگزاری یک مراسم مذهبی در شهر رم، هنگام سخنرانی درباره جنگ اوکراین به گریه افتاد. از زمانی که روسیه در ماه فوریه به همسایه خود، اوکراین، حمله کرد، پاپ فرانسیس تقریبا در تمام حضورهای عمومی خود از اوکراین نام برده و انتقادات فزاینده‌ای به روسیه داشته است. او پیش از این گفته بود که حدود ۲۰ روز پس از شروع حمله نظامی مسکو به کی‌یف، برای دیدار با رئيس جمهوری روسیه درخواست داده، اما پاسخی دریافت نکرده است. رهبر کاتولیک‌های جهان حمله روسیه را با نسل‌کشی در رواندا مقایسه کرده است.

روز سه‌شنبه، متحدان غربی اوکراین متعهد شدند یک‌میلیارد یورو هم به‌عنوان کمک اضطراری زمستانی برای حمایت از این کشور در مقابله با یورش روسیه اهدا کنند. این درحالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، در اظهارنظر تازه‌ای گفته است جنگ در اوکراین ممکن است «روندی طولانی» داشته باشد. او مدعی شد که روسیه با تصرف «مناطقی جدید» در اوکراین، به «نتایج چشمگیری» رسیده است. منظور پوتین الحاق چهار منطقه کمابیش به‌تصرف‌درآمده در ماه سپتامبر است که از نظر کی‌یف و بیشتر اعضای سازمان ملل متحد، محکوم و غیرقانونی است.

در تازه‌ترین تحولات مربوط به اوکراین، صبح چهارشنبه کی‌یف هدف حملات پهپادی قرار گرفت و مقام‌های نظامی این شهر اعلام کردند که در جریان این حملات، ۱۳ فروند پهپاد کامیکازه ساخت ایران را سرنگون کرده‌اند.

بیشتر از جهان