پیام حملات پهپادی اوکراین به پایگاه‌های هوایی روسیه

حمله پهپادی اوکراین توانایی حمله به قلب خاک روسیه را به نمایش گذاشت

این حملات روحیه غیرنظامیان اوکراینی را افزایش خواهد داد-DIMITAR DILKOFF / AFP

يک پایگاه هوایی در شهر کورسک در جنوب غربی روسيه صبح روز سه‌شنبه، ششم دسامبر (۱۵ آذر)، منفجر و به آتش کشیده شد. رومن استاروویت، فرماندار این منطقه، گفت این حادثه ناشی از یک حمله پهپادی دیگر بوده است.

شبکه خبری ان.‌بی.‌سی. گزارش داد که این انفجار، ناشی‌از آخرین مورد حملات آشکار پهپادی اوکراین بوده که توانایی حمله به قلب خاک روسیه را به نمایش گذاشته است و در جنگ با مسکو جسارت جدیدی به کی‌یف خواهد داد. انفجارهای مشابهی روز دوشنبه پنجم دسامبردر پايگاه هوایی انگلس در خارج از شهر ساراتوف و در ريزان در ۲۰۱ کیلومتری جنوب غربی مسکو و صدها مايل دورتر از مرز اوکراين رخ داد. پایگاه انگلس محل استقرار ناوگان بمب‌افکن‌های استراتژیک روسیه، مانند هواپیماهای توپولوف-۱۶۰ و توپولوف-۹۵، است. این هواپیماها در ماموریت‌های بمباران دوربرد در اوکراین مورد استفاده قرار گرفته‌اند و می‌توانند برای حمل سلاح‌های هسته‌ای آماده شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحلیلگران در مورد تاثیر نظامی حملات آشکار به مکان‌های استراتژیک دور از خطوط مقدم اوکراین محتاطانه اظهار‌نظر می‌کنند، اما می‌گویند که انتظار نداشتند اعتماد روسیه به دفاع هوایی‌اش تا این حد زیاد باشد. تحلیلگران همچنین گفتند که این حملات روحیه غیرنظامیان اوکراینی را افزایش خواهد داد، به‌ویژه در زمانی که برای زمستانی طولانی و تحت بمباران آماده می‌شوند.

متیو فورد، استاد دانشگاه دفاع سوئد در استکهلم، به شبکه خبری ان.‌بی.‌سی. گفت: «پیام محکم فرستادن برای اوکراینی‌ها مهم است: آن‌ها باید بدانند که اوکراین همچنان در حال مبارزه است.» او افزود که روسيه مهمات کافی برای ادامه بمباران اوکراين را دارد و «ممکن است دشوار باشد، اما آن‌ها می توانند هواپیماها و پایگاهایشان را جابه‌جا و امنیت بیشتری در اطراف پایگاه‌های هوایی خود ایجاد کنند».

موسسه مطالعات جنگ، مستقر در آمریکا، اعلام کرد که این حملات پهپادی هرچند که آسیب سبکی وارد کرده است، «توانایی اوکراین در هدف قراردادن مناطق دوردست روسیه و برهم زدن کارزار حملات روسیه به زیرساخت‌های اوکراین را نشان می‌دهد».

وزارت دفاع بریتانیا هم روز سه‌شنبه در جلسه اطلاعاتی روزانه خود درمورد جنگ اوکراین گفت: «اگر روسیه این حوادث را حملات عمدی ارزیابی کند، به احتمال زیاد آن‌ها را به‌عنوان یکی از قابل‌توجه‌ترین شکست‌های استراتژیک برای حفاظت از نیروهایش از زمان حمله به اوکراین ارزیابی خواهد کرد.»

بیشتر از جهان