جایزه مرکز بین‌المللی حقوق بشر کانادا به گوهر عشقی اهدا شد

مادر دادخواه ایران می‌گوید در برابر جمهوری اسلامی می‌ایستد و کوتاه نخواهد آمد

جایزه حقوق بشری مرکز بین‌المللی حقوق بشر کانادا در سال ۲۰۲۲ به گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، کارگر و وبلاگ‌نویس کشته‌شده ایرانی، اهدا شد.

مرکز بین‌الملل حقوق بشر کانادا که برای حمایت از حقوق بشر در ایران و کشورهای همسایه آن فعالیت می‌کند، در پیامی توییتری نوشت که باور دارد گوهر عشقی در آگاهی‌رسانی و پیگیری مطالبات بحق مردم نقش مهمی دارد و توانسته است الهام‌بخش‌ جوانان مدافع حقوق بشر باشد.

این سازمان همچنین اعلام کرد: «لوح تقدیر گوهر عشقی، مادر دادخواه‌ و آزادی‌خواه انقلاب ایران، را ملیسا لنستمن، نماینده برجسته پارلمان کانادا، از طرف مرکز آی‌سی‌اچ‌آر (ICHR) در کانادا به نازنین انصاری تحویل داد و خانم انصاری نیز این لوح را به بنیاد ستار بهشتی تقدیم خواهد کرد.»

گوهر عشقی همواره در رویدادهای اجتماعی و سیاسی ایران حضوری فعال دارد. او طی روزهای اخیر خبر داد که نهادهای امنیتی خانواده‌اش را تهدید کرده‌اند و مسئولیت هر اتفاقی که برای او و خانواده‌اش رخ دهد، به عهده علی خامنه‌ای است.

گوهر عشقی که همواره قاب عکس پسرش ستار بهشتی را همراه دارد، پس از اعدام محسن شکاری، جوان ۲۳ ساله معترض، در توییتی نوشت: «پسرم به تو افتخار می‌کنم. تو نماد مظلومیت مردم ایرانی؛ تو آشکارکننده جنایت عریان جمهوری اسلامی علیه انسانیتی. سوز جگر مادرت را حس می‌کنم اما تو و جوانانی مثل تو از جان خود گذشتند اما از ایران نه! هیچ‌وقت نام تو از تاریخ ایران محو نخواهد شد.»

او در واکنش به اعدام مجیدرضا رهنورد نیز خطاب به حاکمیت نوشت: «ترسیدی محسن شکاری رو کشتی؟ وحشت‌زده‌تر مجیدرضا رهنورد رو کشتی؟ با لرزش اندامت چه می‌کنی؟»

نام گوهر عشقی به‌تازگی در کنار نرگس محمدی، سپیده قلیان، الناز رکابی، نیلوفر بیانی، زر امیرابراهیمی و نازنین زاغری-رتکلیف در فهرست ۱۰۰ زن الهام‌بخش و اثرگذار جهان در سال ۲۰۲۲ قرار گرفت. این فهرست که شبکه بی‌بی‌سی جهانی برای دهمین سال متوالی منتشر می‌کند، نشان‌دهنده نقش زنان سراسر جهان در کانون درگیری‌های سال است.

گوهر عشقی هم‌زمان با خیزش سراسری ایرانیان که با شعار «زن، زندگی، آزادی» آغاز شد، در همبستگی با مردم معترض، پس از ۸۰ سال در برابر دوربین حجاب از سر برداشت. او به‌تازگی در ویدیویی دیگری اعلام کرد که یک مادر دادخواه است و در برابر جمهوری اسلامی ایران می‌ایستد و کوتاه نخواهد آمد.

ستار بهشتی کارگر و وبلاگ‌نویسی بود که سال ۱۳۹۱ در بازداشت نیروی انتظامی (پلیس فتا) و زیر شکنجه، کشته شد.