ژاپن کمک هزینه فرزندآوری را افزایش می‌دهد

پیش‌بینی می‌شود میزان تولد در ژاپن در سال ۲۰۴۰، به ۷۴۰ هزار کاهش یابد

نرخ باروری بدون در نظر گرفتن مهاجرت باید ۲.۱ باشد تا جمعیت ثابت بماند، این نرخ در حال حاضر در ژاپن ۱.۳ است-  YOSHIKAZU TSUNO / AFP

دولت ژاپن در پی کاهش نگران‌کننده نرخ زادوولد، در حال بررسی پرداخت پول بیشتر به شهروندان است تا به فرزندآوری بیشتر تشویق شوند.

ژاپن در حال حاضر به والدین جدید پس از زایمان کمک‌هزینه‌ای به مبلغ ۴۲۰ هزار ین (دو هزار و ۴۸۵ پوند) برای زایمان و مراقبت از کودک اختصاص می‌دهد. وزارت بهداشت، کار و رفاه پیشنهاد کرده است این کمک مالی به ۵۰۰ هزار ین (دو هزار و ۹۵۹ پوند) افزایش یابد.

به گزارش وب‌سایت ژاپن تودی، کاتسونوبو کاتو، وزیر بهداشت، هفته گذشته با نخست‌وزیر فومیو کیشیدا دیدار کرد تا در مورد این پیشنهاد صحبت کند. کمک مالی جدید احتمالا در مجلس تصویب  و از سال مالی ۲۰۲۳ اجرایی می‌شود.

سومین اقتصاد بزرگ جهان در سال جاری شاهد کاهش بی‌سابقه‌ زایمان بود و دولت آن را «وضعیتی بحرانی» توصیف کرد.

آمار کل ۵۹۹ هزار و ۶۳۶ تولد که از ژانویه تا سپتامبر امسال در ژاپن رخ داد، ۴.۹ درصد کمتر از رقم سال گذشته بود و نشان می‌دهد تعداد تولدهای سال ۲۰۲۲ ممکن است از میزان پایین و بی‌سابقه آمار تولد در سال گذشته یعنی حدود ۸۱۱ هزار تولد هم کمتر شود.

پیش‌بینی می‌شود تعداد تولد در سال ۲۰۴۰، به ۷۴۰ هزار تولد کاهش یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سالخوردگی جمعیت ژاپن در حوزه اقتصاد و امنیت ملی نگران‌کننده بوده است. به گزارش آسوشیتدپرس، پیش‌بینی می‌شود جمعیت بیش از ۱۲۵ میلیون نفری این کشور تا سال ۲۰۶۰، به ۸۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر کاهش یابد.

نرخ باروری بدون در نظر گرفتن مهاجرت باید ۲.۱ باشد تا جمعیت ثابت بماند. این نرخ در حال حاضر در ژاپن ۱.۳ است.

باآنکه تلاش‌های دولت تاکنون تاثیر محدودی داشته است، هیروکازو ماتسونو، رئیس دبیرخانه هیئت دولت، اواخر نوامبر وعده داد اقدام‌های جامعی برای تشویق ازدواج و افزایش فرزندآوری انجام شود.

ماتسونو گفت: «سرعت فرزندآوری حتی نسبت به سال گذشته هم کندتر است... می‌دانم این وضعیت بحرانی است.»

با توجه به این‌که هزینه‌های زایمان را به‌طور کامل والدین نوزاد پرداخت می‌کنند، بعید به نظر می‌رسد این افزایش اندک کمک‌هزینه که تامین اعتبار آن را نظام بیمه درمانی عمومی کشور انجام می‌دهد، مردم ژاپن را به فرزندآوری بیشتر تشویق کند.

بر اساس گزارش‌ها، میانگین کشوری هزینه‌ زایمان حدود ۴۷۳ هزار ین (دو هزار و ۷۹۵ پوند) است؛ یعنی پس از زایمان و ترخیص از بیمارستان، کمتر از ۳۰ هزار ین (۱۷۷ پوند) برای والدین باقی می‌ماند.

با این حال این میزان افزایش کمک‌هزینه زایمان و مراقبت از کودک، بیشترین میزان از سال ۲۰۰۹ خواهد بود.

 

© The Independent

بیشتر از جهان