تعداد جوانان ژاپنی ازدواج‌گریز رکورد شکست

مردان ژاپنی می‌گویند، از مجرد بودن لذت می‌برند

نظرسنجی‌ها در ژاپن نشان می‌دهد که شمار بی‌سابقه‌ای از مردان و زنان جوان این کشور قصد ازدواج ندارند. کارشناسان هشدار می‌دهند که ادامه چنین روندی، تلاش‌ها را برای بهبود بحران جمعیت این کشور تضعیف می‌کند.

به گزارش گاردین، موسسه ملی جمعیت و تامین اجتماعی (نهاد وابسته به دولت در توکیو) اعلام کرد که نتایج نظرسنجی سال ۲۰۲۱ که به‌تازگی منتشر شده است، به نگرانی‌ها در مورد نرخ پایین زاد‌و‌ولد می‌افزاید.

بر اساس این نظرسنجی، ۱۷.۳ درصد از مردان و ۱۴.۶ درصد از زنان بین ۱۸ تا ۳۴ سال ژاپنی گفته‌اند که تمایلی به ازدواج ندارند. این میزان مخالفت با تشکیل خانواده در ژاپن، بالاترین رقم از سال ۱۹۸۲ است که نخستین بار این پرسشنامه میان جوانان توزیع شد. در آن نظرسنجی، تنها ۲.۳ درصد از مردان و ۴.۱ درصد از زنان گفته بودند که هرگز ازدواج نخواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاهش ازدواج در ژاپن تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر نرخ زاد‌و‌ولد داشته و سبب شده است که این کشور با چشم‌انداز کاهش نیروی کار و مشکلات اقتصادی مواجه شود.

کارشناسان ژاپنی، روند روزافزون کاهش تمایل جوانان به ازدواج را به عوامل متعددی نسبت می‌دهند؛ از جمله تمایل رو به گسترش زنان جوان شاغل به برخورداری از آزادی‌هایی که با تجرد آن‌ها همراه است.

مردان این کشور نیز می‌گویند که از مجرد بودن لذت می‌برند، در عین حال، امنیت شغلی و توانایی‌شان در تامین خانواده، از نگرانی‌های آن‌ها برای ازدواج ذکر شده است.

با توجه به این موارد، برخی از صاحب‌نظران از دولت خواسته‌اند که بازگشت زنان به کار را پس از فرزندآوری، تسهیل کند و به ساعات طولانی کار در ژاپن نیز رسیدگی کند.

در نظرسنجی اخیر، در پاسخ به این پرسش که سبک زندگی «ایده‌آل» برای زنان چیست، تقریبا ۴۰درصد از مردان مجرد و ۳۴ درصد از زنان مجرد، به توانایی ایجاد تعادل بین شغل و تربیت فرزندان اشاره کرده‌اند. همچنین، کمتر از هفت درصد از مردان گفته‌اند که دوست دارند همسر آینده‌شان در خانه بماند و از خانواده مراقبت کند.

وزارت بهداشت ژاپن در ماه ژوئن سال جاری میلادی اعلام کرد که تعداد نوزادان متولدشده در این کشور در سال ۲۰۲۱، با ۲۹۲ هزار و ۳۱  (۳.۵ درصد) کاهش در قیاس با سال پیش از آن، به ۸۱۱ هزار و ۶۰۴ رسیده است. تعداد ازدواج‌ها نیز با ۲۴۳ هزار و ۹۱ مورد کاهش، به ۵۰۱ هزار و ۱۱۶ نفر رسید که پایین‌ترین رقم از پایان جنگ جهانی دوم است.

داده‌های دولتی منتشرشده در ماه مه نیز نشان داد که جمعیت ژاپن در سال گذشته ۶۴۴ هزار نفر کاهش یافته و برای یازدهمین سال متوالی، رکورد کاهش جمعیت را شکسته است. این داده‌ها باعث مداخله ایلان ماسک نیز شد و او هشدار داد که ژاپن «وجود نخواهد داشت»؛ مگر اینکه قوانین مهاجرت را آسان کند و برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی، بیشتر فعالیت کند.

مدیر اجرایی تسلا پس از این اظهارنظر به دلیل واکنش بیش از حد و بی‌مورد به شرایط ژاپن، مورد انتقاد قرار گرفت، زیرا بسیاری گفتند که این کشور تنها اقتصاد توسعه‌یافته‌ای نیست که به کاهش جمعیت دچار است.

بیشتر از جهان