مردم عصبانی ایران!

ایران و عراق در صدر کشورهای عصبانی دنیا

عکس از ایرنا

گزارش سالانه موسسه تحقیقاتی گالوپ، مردم ایران و عراق را برای دومین سال پیاپی، عصبانی‌ترین مردم جهان معرفی کرد. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که دنیا به اندازه سال ۲۰۱۷ ساکنین مضطرب، غمگین و خشمگین دارد.

در این گزارش که روز ۲۵ آوریل ارائه شد، بین ۱۳ اوت تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۸ ، از ۱۵۴ هزار نفر در ۱۴۵ کشور دنیا نظرسنجی شده است. مؤسسه گالوپ یک مؤسسه تحقیقاتی آمریکایی و معتبرترین موسسه نظرسنجی دنیاست که از سال ۲۰۰۵ هر سال از ۱۰۰۰ ساکن بالای ۱۵ سال در حدود ۱۶۰ کشور دنیا نظرسنجی می کند و گزارش سالانه معروف خودش را با محورهای مختلف از جمله قانون، رضایت‌مندی و شغل خوب ارائه می‌دهد.

در بخش رضایت‌مندی، پرسش‌های احساسی در مورد تجربه روز قبل مصاحبه شونده پرسیده می شود؛ نظیر: آیا در روز پیش خنده‌اید و یا حداقل لبخند زده‌اید؟ آیا روزتان با غم، استرس، درد فیزیکی، خشم و نگرانی گذشت؟ آیا احساس خوبی داشتید؟ آیا با شما با احترام رفتار شد؟

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد یک چهارم مصاحبه شوندگان در سال ۲۰۱۸ غمگین و ۲۲ درصد عصبانی بوده‌اند. از هر ۱۰ نفر، ۴ تن زندگی پراسترسی داشته‌اند و ۳ نفر متحمل دردهای فیزیکی بوده‌اند.

اکثر کشورهای رده پایین در جدول احساسات مثبت، کشورهای جنگ زده و یا دست به گریبان با رکود شدید اقتصادی هستند ولی ایران دو سال پی در پی است که در قعر این جدول قرار دارد.

۴۸ درصد مردم ایران در روز پیش از این نظرسنجی احساسات منفی را تجربه کرده بودند که این نکته آنها را در رده پنجم غمگین‌ترین مردم دنیا قرار می‌دهد. کشور چاد ۵۴ درصد، و کشورهای نیجر و سیرالئون ۵۰ درصد، عراق ۴۹ درصد پیش از ایران و در صدر این جدول هستند.

ایران با ۴۳ درصد، سومین کشور دنیا با عصبانی‌ترین شهروندان است. ارمنستان با ۴۵ درصد و عراق با ۴۴ درصد رتبه‌های اول و دوم این بخش را دارند.

ایران پنجمین کشور پراسترس دنیاست. فشار استرس بر مردم آمریکا نیز روند صعودی داشته است. ۵۵ درصد مردم ایران، آمریکا و آلبانی زندگی پراسترسی دارند. این در حالیست که ۳۵ درصد مردم دنیا استرس را روز قبل از نظرسنجی تجربه کرده بودند. فیلیپین با ۵۸ درصد و تانزانیا با ۵۷ درصد قبل از ایران در این رده قرار دارند.

مردم کشورهای آمریکای لاتین امسال گوی رضایت‌مندی از زندگی را از کشورهای اسکاندیناوی ربودند. به‌رغم اینکه هنوز کشورهای فنلاند، دانمارک، نروژ و ایسلند شادترین کشورهای سازمان ملل هستند ولی به گفته گالوپ، پاراگوئه با ۸۵ درصد تجربه حس مثبت، شادترین مردمان را دارد. پاناما، گواتمالا، مکزیک و السالوادور از دیگر کشورهای این منطقه با حسی مشابه هستند.

جان کلیفتون از مدیران موسسه گالوپ به شبکه خبری سی ان ان می‌گوید: «مردم آمریکای لاتین بهترین زندگی را ندارند اما بیش از هرکسی در جهان لبخند می‌زنند و از زندگی لذت می‌برند. یک علت برای داشتن چنین روحیه‌ای، ویژگی‌های فرهنگی این منطقه است که مردم را وادار می‌کند تا بر بُعد مثبت زندگی تمرکز کنند».

سال گذشته نیز، ایران چهاردهمین کشور غمگین و دومین کشور خشمگین دنیا بود. عراق برای پنجمین سال پی در پی در صدر این گروه قرار دارد. یونان نیز برای دومین سال پیاپی در صدر مضطرب‌ترین کشور دنیا قرار گرفت. این کشور با نرخ بالای بیکاری روبروست.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در ایران به ۶۰ درصد رسیده است و بیش از ۳ میلیون بیکار در ایران وجود دارد.

گفتنی است وضعیت اقتصادی، بیکاری،‌ حس سرخوردگی، نابرابری فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی، مقایسه با دیگران و حس درجا زدن، از جمله موارد تأثیرگذار بر احساسات منفی است.

اختلاف طبقاتی کم، دستمزد بالا و سرانه تولید ناخالص داخلی از موارد تعیین کننده رضایت‌مندی افراد هستند ولی کارشناسان گالوپ اعلام کردند که امسال سرانه تولید ناخالص داخلی را در نظر نگرفته‌اند، چرا که باور دارند ارتباط بین اقتصاد قدرتمند و احساس رضایت کل تصویر را نشان نمی‌دهد. در حالی که مطالعات گذشته از ارتباط مستقیم این شاخص با میزان شادی شهروندان آن کشور گفته بودند. سرانه تولید ناخالص داخلی، عدد به دست آمده از تقسیم کلیه تولیدات و خدمات داخلی طی یک سال بر تعداد جمعیت آن کشور است.