بوتاکس پا چیست؟

این درمان برای افرادی است که به طور مرتب کفش پاشنه‌بلند می‌پوشند و هنگام پوشیدن آن درد قابل‌توجهی در پاهای خود احساس می‌کنند

بوتاکس پا به عنوان راهی برای درمان تعریق بیش از حد به کار گرفته شد - Canva

در یک عروسی در ماه اکتبر، کریستینای ۳۷ ساله با کفش‌های پاشنه‌ ۴.۵ اینچی (۱۱.۵ سانتی) قدش از بقیه مهمان‌ها بالا زده بود. گروه آبا (Abba) و آهنگ «بیا آیلین» (Come on Eileen) از بلندگوها پخش شد و سرانجام، مهمانی به پایان رسید. او به خاطر می‌آورد: «خانواده‌ام که اطراف من بودند، همه زیر میز شام کفش‌هایشان را درآورده و مجبور بودند هر بار ۲۰ دقیقه بنشینند.» با این حال کریستینا همچنان ادامه می‌داد. او هشت ساعت بی‌وقفه روی پاهایش ایستاد. ببینید، کریستینا عمل زیبایی مربوط به کفش پاشنه‌بلند انجام داده بود؛ به عبارت دیگر، او بوتاکس پا تزریق کرده بود.

تاکنون همه از استفاده از مواد تزریقی آرایشی برای چاق و برجسته کردن صورت اطلاع دارند، اما پاها؟ این روش- که محبوبیت آن در حال افزایش است- عبارت است از تزریق ترکیبی از بوتاکس و پرکننده پوستی (filler) به قوس پا که به فلج شدن عضلات در استخوان پاشنه منجر می‌شود. این پرکننده همچنین به داخل توپ (ماهیچه‌های زیر انگشتان)‌ پا تزریق می‌شود و به طوری موثر، برای کاهش ناراحتی یک بالشتک از پوست به آن اضافه می‌کند.

تفاوت بوتاکس پا با مثلا بوتاکس چین‌وچروک‌ گوشه‌های چشم‌ این است که برای اهداف زیبایی در نظر گرفته نشده است. (هنوز) هیچ کس از به وجود آمدن چین‌وچروک‌ روی انگشتان پا نگران نیست. در عوض، «بوتاکس پا» به این موضوع مربوط می شود که پاهایتان چه حسی دارد. دکتر استیون هامبل، متخصص زیبایی در کلینیک هدوکس هارلی استریت (Harley Street's Hedox Clonic)، می‌گوید: «این درمان برای افرادی است که به طور مرتب کفش پاشنه‌بلند می‌پوشند و هنگام پوشیدن آن درد قابل‌توجهی در پاهای خود احساس می‌کنند.» در این صورت، این درمان برای شما ۵۹۰ پوند هزینه برمی‌دارد. او ادامه می‌دهد: «این کار بسیار بی‌خطر است اما با هر درمانی همیشه خطراتی جزئی مانند عفونت، آلرژی یا کبودی وجود دارد. یک نقطه ضعف آن این است که پا یک ناحیه حساس است و از این رو به دلیل تزریق، کمی درد می‌گیرد. مورد دیگر این است که اثر آن به مرور زمان از بین می‌رود؛ بنابراین باید آن را تکرار کنید.»

بازار روبه‌رشدی هم برای آن وجود دارد. بیشتر کسانی که پاشنه‌‌بلند می‌پوشند، بالشتک‌های ژلی «پارتی فیت» (party feet) خوب و قدیمی دکتر شول (Scholl) را کنار می‌گذارند و به دنبال راه‌‌حلی دائمی‌ترند. برای کریستینا، پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند پس از بچه‌دار شدن بسیار آزاردهنده شد. او می‌گوید: «معمولا قبل از اینکه به خانه برسم، پاشنه‌هایم از پا در می‌آیند. بعد از یک شب بیرون رفتن، فقط برای تسکین پاهایم در حمام سرد می‌ایستادم، چون خیلی درد داشتند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کریستینا کفش‌های پاشنه‌بلند را برای عروسی خرید اما نگران عواقب آن بود. با خود می‌گفت: «چطور می‌توانم از پسش بربیایم؟ چند مقاله قدیمی در مورد تسکین درد پا پیدا کردم و به بوتاکس پا رسیدم و آن را بررسی کردم.» پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند اعتمادبه‌نفس کریستینا را بالا می‌برد؛ «من به عنوان کسی که سایزش ۱۲ و کمر باریک است، پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند را دوست دارم؛ چون آدم را لاغر نشان می‌دهند و توهم پاهای بلندتر را ایجاد می‌کند.»

محبوبیت بوتاکس پا زمانی آشکار شد که افراد مشهور پس از همه‌گیری، دمپایی‌های کراکس‌ خانگی خود را کنار گذاشتند و دوباره کفش‌های پاشنه‌بلندشان را پوشیدند و با تزریق در پاها، درد پاشنه هنگام راه رفتن روی فرش قرمز را کاهش دادند. طبق گزارش فشنیستا (Fashionista)، متخصصان پوست و سایر کارشناسان زیبایی نیز از آن زمان شاهد افزایش تعداد بیمارانی‌اند که دنبال تزریق برای تا (درد) پاشنه‌ها کنترل‌پذیرتر شوند. هامبل متوجه این روند شد و تصمیم گرفت در کلینیک خود این درمان را به مشتریانش ارائه دهد.

مهاجرت بزرگ بوتاکس به پاها در واقع برای اهداف پزشکی و نه زیبایی آغاز شد. دکتر تامارا گریفیتت، از انجمن متخصصان پوست بریتانیا، می‌گوید: «بوتاکس پا [به عنوان راهی برای درمان] تعریق بیش از حد به کار گرفته شد. اولین بار آن را زیر بغل استفاده کردند؛ جایی که می‌تواند بسیار موثر باشد. سپس استفاده از آن به دست‌ها، پاها و حتی سایر نواحی مانند صورت، پوست سر و کشاله ران توسعه یافت.»

ما می‌دانیم که این روشی امن است، اما کاری که ما انجام می دهیم تخصصی است. این روش نوظهور است.

گریفیتت به من می‌گوید که معمولا متخصصان بیماری‌های پا و کارشناسان مراقبت‌های بهداشتی از بوتاکس در پاها برای درمان همه‌چیز از گرفتگی عضلانی گرفته تا آسیب تاندون‌ها استفاده کرده‌اند. با این حال تزریق بوتاکس به پاها صرفا برای سهولت پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند جدید است. دکتر هامبل می‌گوید: «در مورد تزریق بوتاکس به پا برای بیماری‌های دیگر، برای تعریق بیش از حد یا هیپرهیدروز (hyperhidrosis) مقالات زیادی وجود دارد؛ از این رو ما می‌دانیم که تزریق بوتاکس و فیلرها به پا بی‌خطر است. ما فقط به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که مقالات علمی در مورد بوتاکس برای پوشیدن کفش پاشنه‌بلند نوشته شده باشند. می‌دانیم که این روش امن است اما کاری که ما انجام می‌دهیم، بسیار مهم است. این روش نوظهور است.»

استفاده از بوتاکس به دلایلی که صرفا پزشکی نیستند، اصلا جدید نیست. در سال ۱۹۷۸، چشم‌پزشکی به نام آلن بی اسکات آزمایش استفاده از سم بوتولینوم را برای درمان بیماران دارای انحراف چشم (لوچی) آغاز کرد. کمی بیش از یک دهه بعد بود که یک چشم‌پزشک کانادایی به نام ژان کاروترز هنگام استفاده از بوتولیسم برای درمان انقباض چشم (پریدن غیراختیاری پلک) بیمار، متوجه شد که این درمان یک مزیت زیبایی نیز دارد: چروک‌های ریز بیمار نیز از بین رفته بود. کاروترز این کشف را برای همسرش، آلستر کاروترز، متخصص پوست، انجام داد و این زوج آزمایش درمان رفع چین‌وچروک را شروع و اولین مطالعه خود در مورد آن را در سال ۱۹۹۲ منتشر کردند. بعدها سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) در سال ۲۰۰۲ بوتاکس را برای استفاده در مراقبت‌های زیبایی تایید کرد. افراد مشهور، ثروتمند و- به هر حال به‌تازگی- بیست‌وچند ساله‌هایی در سراسر جهان که بیش از حد به قیافه‌شان اهمیت می‌دهند، از این بابت حسابی خوشحال شدند.

این بدان معنی است که پزشکان همیشه کمی بوتاکس را به عنوان اسباب آزمایش استفاده می‌کنند تا بینند که آیا تزریق آن به گوشه‌کنارهای مختلف می‌تواند مشتریان را خوشحال کند یا نه. در مورد کریستینا، او هرگز به گذشته نگاه نمی‌کند. او بعد از اولین تزریقش در ماه اکتبر، شب‌ها با کفش‌های پاشنه‌بلند می‌رقصد. او به من می‌گوید: «دوباره این کار را انجام خواهم داد [زیرا] شگفت‌انگیز بود. می‌توانم شنبه‌شب با دوستانم بیرون بروم و پاشنه‌بلندهایم را بپوشم و فکر نکنم که ای وای خدا، از پوشیدنشان وحشت دارم!»

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی