سازمان‌های حقوق بشری: فیفا به کارگران و خانواده‌ها غرامت دهد

جام جهانی به هفته آخر خود رسید و هنوز تکلیف حقوق کارگران و خانواده‌های کارگران جان‌باخته نامعلوم است

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، گفته بود که کارگران می‌توانند از ساز و کاری موجود در قطر برای دریافت غرامت دریافت کنند-GIUSEPPE CACACE / AFP

چهار سازمان حقوق بشری روز دوشنبه اعلام کردند که فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، هنوز به وظایف حقوق بشری خود عمل نکرده چرا که حاضر نیست به کارگران مهاجر و خانواده‌هایشان به دلیل سختی‌هایی که در راه آماده‌سازی جام جهانی ۲۰۲۲ متحمل شدند غرامت پرداخت کند. «عفو بین‌الملل» در بریتانیا و «دیده‌بان حقوق بشر» در آمریکا دو سازمان اصلی هستند که فیفا را محکوم کردند و دو سازمان دیگر نیز با آن‌ها همراه شدند: دو سازمان حقوق بشری «اکوئیدم» و «فیراسکوئر» در لندن که هر دو در زمینه حقوق کارگران فعالیت می‌کنند و دومی مشخصا بر کارگران مهاجر متمرکز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود شش ماه پیش بود که ائتلافی از سازمان‌های حقوق بشری از فیفا خواستند قدم‌هایی برای احقاق حقوق کارگران مهاجر بردارد که قطر را آماده برگزاری جام جهانی کردند. شماری از این کارگران درگذشتند و شماری دیگر زخمی شده‌اند. بسیاری از آن‌ها دستمزد خود را به طور کامل دریافت نکرده‌اند. این سازمان‌ها از فیفا خواسته بودند از ایجاد یک مرکز مستقل برای کارگران مهاجر حمایت کند که بتواند میراث جام جهانی ۲۰۲۲ باشد.

فیفا اما به این خواسته‌ها پاسخی نداد و به جای آن یک «صندوق میراث» ایجاد کرد که هیچ‌گونه برنامه‌ای برای پرداخت غرامت به کارگران در آن گنجانده نشده است. جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، گفته بود که کارگران می‌توانند از ساز و کاری موجود در قطر برای دریافت غرامت دریافت کنند؛ اما مدافعان حقوق کارگران این گفته‌ها را گمراه‌کننده می‌‌خوانند چون چنین ساز و کاری در ابعاد لازم ایجاد نشده است. حالا این چهار سازمان حقوق بشری از فیفا می‌خواهند از «صندوق میراث» که ایجاد کرده استفاده کند تا به کارگران و خانواده‌های جان‌باختگان غرامت پرداخت کند.

تیرانا حسن، مدیر اجرایی موقت «دیده‌بان حقوق بشر» با محکوم کردن فیفا گفت این سازمان «همچنان میلیاردها دلار درآمد دارد اما حاضر نیست یک سنت در اختیار خانواده‌های کارگران مهاجری قرار داد که درگذشته‌اند و یا کارگرانی که با تقلب دستمزدشان را بهشان نپرداخته‌اند.»

بیشتر از جهان