۲۲ مقام جمهوری اسلامی از سفر به نیوزیلند منع شدند

حسین سلامی،  فرمانده کل سپاه پاسداران، غلامرضا سلیمانی، فرمانده بسیج، حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی و محمد رستمی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی از جمله تحریم شدگان‌اند

جاسیندا آردن، نخست‌وزیر نیوزیلند اعلام کرد که ۲۲ مقام جمهوری اسلامی مرتبط با کشته شدن مهسا امینی و سرکوب خشن خیزش سراسری مردم ایران را تحریم می‌شوند.

اعضای پلیسی که جمهوری اسلامی عنوان «امنیت اخلاقی» را بر آن نهاده و اعضای سپاه از جمله افرادی‌اند که بر اساس قوانین جدید نیوزیلند نمی‌توانند به این کشور سفر کنند یا برای ترانزیت از آن استفاده کنند. حسین سلامی،  فرمانده کل سپاه پاسداران، غلامرضا سلیمانی، فرمانده بسیج، حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی و محمد رستمی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی از جمله تحریم شدگان‌اند.

مهسا امینی ۲۲ ساله سه ماه پیش در بازداشت گشت ارشاد کشته شد و از پس خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی به‌رغم سرکوب و تهدید‌های گسترده ادامه دارد. خشونت و تیراندازی‌های به قصد کشت نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی تا کنون به کشته شدن صدها نفر شامل ده‌ها کودک و بازداشت هزاران نفر منجر شده، هزاران نفر را از ناحیه چشم، سر و سینه زخمی کرده است. همچنین شماری از معترضان بازداشت شده با حکم اعدام مواجه شده‌اند و یکی از این احکام اجرا شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رادیو نیوزیلند، نخست‌وزیر نیوزیلند با تاکید بر اینکه کشورش در کنار مردم ایران ایستاده است گفت که آنچه برای مهسا امینی اتفاق افتاده است، توجیه‌پذیر نیست.

او در بیانیه‌ای گفت که نیوزیلند همواره مدافع اعتراضات مسالمت‌آمیز و آزادی‌های سیاسی و مدنی بیشتر بوده و اقدامات مقامات جمهوری اسلامی در سرکوب مرگبار معترضان که حقوق جهانی خود را طلب می‌کنند را محکوم می‌کند.

تحریم‌های نیوزیلند علیه مقامات جمهوری اسلامی مدت کوتاهی پس از آن اعلام می‌شود که یک زوج نیوزیلندی که در ایران بازداشت بودند، پس از هفته‌ها رایزنی محرمانه با جمهوری اسلامی به نیوزیلند بازگشتند.

نیوزیلند و استرالیا یکی از آخرین کشورهای پیشرفته با ادعای دفاع از حقوق بشرند که پس از سه ماه به آمریکا و اروپا در روند تحریم جمهوری اسلامی محلق می‌شوند.

براساس تحریم‌های نیوزیلند، ۲۲ مقام جمهوری اسلامی از سفر به نیوزیلند یا ترانزیت از طریق نیوزیلند منع می‌شوند.

وزیر امور خارجه نیوزیلند بر این باور است که این اقدام این پیام را به همراه دارد که نقض حقوق بشر و سرکوب معترضان در ایران قابل تحمل نیست.

با این حال گلریز قهرمان، سخنگوی روابط خارجی حزب سبزهای نیوزیلند می‌گوید که این تحریم‌ها کافی نیست.

او به کانادا اشاره می‌کند که ۱۰ هزار سپاهی را در فهرست ممنوعیت سفر قرار داده است.

بسیاری بر این باورند که نیوزیلند هم باید مانند آمریکا، کل سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

مقامات نیوزیلند نیز می‌گویند این تحریم‌ها پایان راه نیست و تحریم مقامات بیشتر در حال بررسی است.

بیشتر از جهان