برگزیت تلخ در دوحه

فرانسه چهارشنبه شب در نیمه‌نهایی باید با مراکش، شگفتی‌ساز تورنمنت روبه‌رو شود

این برد فوق‌العاده است-Jewel SAMAD / AFP

بازی بزرگ یک چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ را فرانسه دو بر یک از انگلیس برد تا یک قدم دیگر به تکرار عنوان قهرمانی‌اش نزدیک شود. بازی این دو رقیب اروپایی از نگاه کارشناسان زیادی حکم یک فینال زودرس را داشت و حذف برزیل و پرتغال هم حساسیت آن را بیشتر کرده بود، ولی در نهایت تیمی برنده شد که تجربه بیشتری از بازی‌های بزرگ داشت. این حذف برای انگلیس، برگزیت تلخ بود.
تحلیل‌های قبل از بازی عموما درباره دوئل امباپه، خطرناک‌ترین بازیکن فرانسه و کایل واکر، مدافع راست انگلیس بود، ولی اولین گل بازی را کسی زد که کمتر کسی انتظارش را داشت. شوامنی، هافبک دفاعی فرانسه در دقیقه ۱۷ با شوتی ناگهانی از پشت محوطه جریمه دروازه انگلیس را باز کرد. فرانسه بعد از این گل محتاطانه بازی کرد تا با برتری به رختکن برود.
انگلیس نیمه دوم را تهاجمی‌تر شروع کرد و در دقیقه ۶۴ ساکا، خطرناک‌ترین بازیکنش به یک ضربه پنالتی رسید تا هری کین آن را به گل تساوی تبدیل کند. فرانسه بعد از این گل دست از دفاع کشید و چند فرصت خوب داشت. انگلیس هم در طرف دیگر همچنان تیم خطرناکی بود. با این حال فرانسه در دقیقه ۷۸ توانست با یک حرکت خوب تیمی به گل برتری برسد. ژیرو که چند روز قبل با زدن پنجاه و دومین گل ملی به بهترین گلزن تاریخ فرانسه تبدیل شده، سانتر گریزمان را با ضربه سر به تور دروازه انگلیس رساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


این پایان اتفاقات این بازی نزدیک نبود و انگلیس در دقیقه ۸۴ روی خطای ناشیانه هرناندز روی ماونت به دومین پنالتی‌اش رسید، ولی این بار کین توپ را به بالای دروازه فرستاد. آخرین فرصت انگلیس ضربه ایستگاهی رشفورد در وقت اضافه بود که با فاصله کمی به بالای دروازه رفت.
گرت ساوت‌گیت، سرمربی انگلیس که بعد از این شکست گفت: «نمایش ما شایسته نتیجه بهتری بود. سرنوشت بازی را گل‌ها تعیین کرد، ولی به بازیکنانم گفتم که شما همه تلاش‌تان را کردید. آنها مقابل یک تیم درجه یک، فوق‌العاده بازی کردند. جزئیات کوچکی وجود دارد که سرنوشت بازی را تعیین کرد، ولی عملکرد بازیکنان ما در این جام فوق‌العاده بود.»
او درباره پنالتی از دست رفته کین گفت: «ما با هم می‌بریم و با هم می‌بازیم. او برای ما فوق‌العاده بوده و بدون گل‌های او اینجا نبودیم.» ساوت‌گیت که قراردادش تا سال ۲۰۲۴ معتبر است، اضافه کرد که برای بررسی ادامه همکاری‌اش نیاز به کمی زمان دارد.
اولیویه ژیرو، زننده گل برتری فرانسه گفت: «این برد فوق‌العاده است. تلاش دفاعی خیلی زیادی داشتیم و این بازی مرا یاد بازی نیمه‌نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ مقابل بلژیک انداخت. بعد از گل تساوی آنها، توانستیم خطراتی بسازیم. می‌دانستم که یک موقعیت دیگر خواهم داشت و پاس گریزمان فوق‌العاده بود. می‌دانستیم انگلیس چه پتانسیل بالایی دارد. من به این تیم افتخار می‌کنم و امیدوارم که بتوانیم تا آخر مسیر پیش برویم.»
فرانسه چهارشنبه شب در نیمه‌نهایی باید با مراکش، شگفتی‌ساز تورنمنت روبه‌رو شود.

بیشتر از فوتبال