دلافوئنته، مامور بازسازی تیم ملی اسپانیا

فدراسیون فوتبال اسپانیا سرمربی تیم زیر ۲۱ ساله‌ها را جانشین لوئیز انریکه کرد

دلافوئنته ۶۱ ساله فوتبالش را به‌عنوان مدافع چپ از اتلتیک بیلبائو شروع کرد-Anne-Christine POUJOULAT / AFP

ناکامی اسپانیا در یک‌هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲، به معنی پایان دوران چهار ساله مربیگری لوئیز انریکه در این تیم بود. اسپانیا به‌عنوان یک مدعی قهرمانی وارد مسابقات شده بود، ولی با شکست مقابل مراکش در ضربات پنالتی، حذف زودهنگامی داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)



فدراسیون فوتبال اسپانیا بلافاصله جلسه تشکیل داد و بعد از قطع همکاری با انریکه، لوئیز دلافوئنته را به‌عنوان سرمربی جدید انتخاب کرد. او سرمربی تیم زیر ۲۱ ساله‌های اسپانیا بود و با تیم‌های پایه این کشور نتایج درخشانی گرفته است. امتیاز بزرگ دلافوئنته، سابقه همکاری‌اش با نسل بازیکنان جوانی است که در ماه‌های گذشته وارد تیم ملی اسپانیا شده‌اند. انریکه در اولین پیامش پس از جدایی، از فدراسیون فوتبال اسپانیا و بازیکنان تشکر کرد و خواهان حمایت از دلافوئنته شد.

سایت روزنامه آس درباره این انتخاب نوشت: «نام مارسلینو بیش از هر مربی دیگری در رسانه‌ها به‌عنوان جانشین انریکه مطرح شده بود. مارسلینو یک انتخاب رادیکال نبود، ولی می‌توانست به معنی انحراف تیم ملی از مسیر فعلی‌ باشد.»

دلافوئنته ۶۱ ساله فوتبالش را به‌عنوان مدافع چپ از اتلتیک بیلبائو شروع کرد و با این تیم دو بار قهرمان لالیگا شد، پیش از اینکه به سویا و آلاوز منتقل شود.

او بلافاصله بعد از پایان دوران بازی، مربیگری را از تیم‌های محلی ایالت باسک شروع کرد تا اینکه به سرمربیگری اتلتیک بیلبائو رسید. او در سال ۲۰۱۱ روی نیمکت آلاوز نشست، ولی فقط چند ماه در این تیم دوام آورد.

فدراسیون اسپانیا پس از آن، دلافوئنته را به‌عنوان سرمربی تیم زیر ۱۹ ساله‌ها انتخاب کرد و او در سال ۲۰۱۵ توانست این تیم را به قهرمانی اروپا برساند. او بعد از استعفای سلادس، به‌عنوان سرمربی تیم زیر ۲۱ ساله‌های اسپانیا انتخاب شد و با این تیم هم قهرمانی اروپا را تجربه کرد. او همچنین در المپیک توکیو موفق شد اسپانیا را به فینال برساند که تیمش بعد از شکست مقابل برزیل به مدال نقره رسید.

مهم‌ترین ماموریت دلافوئنته صعود با تیم ملی اسپانیا به یورو ۲۰۲۴ است. او همچنین باید تیمش را در مرحله نهایی لیگ ملت‌های اروپا که بهار سال آینده در هلند برگزار می‌شود، هدایت کند. اسپانیا، کرواسی، ایتالیا و هلند برای قهرمانی در این تورنمنت رقابت می‌کنند.

بیشتر از فوتبال