اوکراین: روسیه با پهپادهای ایرانی دست به جنایت جنگی می‌زند

دفتر دادستان کل اوکراین اعلام کرد که پهپادهای شاهد-۱۳۶ دو تاسیسات برق در منطقه اودسا را هدف قرار دادند

روسیه با حملات پهپادی و موشکی به تاسیسات انرژی در اوکراین آسیب جدی زده است- HANDOUT/ VITALIY KOVAL TELEGRAM CHANNEL/ AFP

مقام‌های کی‌یف روز شنبه در میانه درگیری‌های ادامه‌دار بین اوکراین و روسیه، اعلام کردند که مسکو از پهپادهای ساخت ایران برای ضربه زدن به دو تاسیسات انرژی استفاده کرده و ۱.۵ میلیون نفر را در بندر اودسا بدون برق گذاشته است.

به گزارش رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در سخنرانی ویدیویی شبانه خود گفت: «وضعیت در منطقه اودسا بسیار وخیم است. متاسفانه ضربات وارد‌شده به تاسیسات انرژی بسیار شدید بودند؛ بنابراین بازیابی شبکه برق‌رسانی زمان زیادی لازم دارد و ممکن است چند روز طول بکشد.»

سرهی براتچوک، سخنگوی اداره منطقه‌ای اودسا، نیز گفت که تامین برق برای مصارف شهری در روزهای آینده انجام خواهد شد، اما بازسازی کامل شبکه‌ها ممکن است دو تا سه ماه طول بکشد.

حملات مسکو به تاسیسات انرژی اوکراین تازگی ندارد. روسیه از ماه اکتبر، زیرساخت‌های انرژی اوکراین را با امواج گسترده حملات موشکی و پهپادی هدف قرار داد. با این حال، زلنسکی می‌گوید که کشور نروژ برای کمک به بازسازی سیستم انرژی اوکراین، ۱۰۰ میلیون دلار کمک ارسال کرده است.

کی‌یف می‌گوید روسیه صدها پهپاد شاهد-۱۳۶ ساخت ایران را به سمت اهدافی در اوکراین ارسال کرده است و این حملات را به دلیل تاثیر مخرب آن‌ها بر زندگی غیرنظامیان، جنایت جنگی توصیف می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر دادستان کل اوکراین اعلام کرد که دو تاسیسات برق در منطقه اودسا با پهپاد شاهد-۱۳۶ هدف قرار گرفته‌اند. نیروهای مسلح اوکراین نیز گزارش دادند که ۱۵ فروند پهپاد علیه اهدافی در مناطق جنوبی اودسا و میکولایف پرتاب شده که ۱۰ فروند از آن‌ها سرنگون شده‌اند.

در شرایطی که تهران ارسال پهپاد به مسکو را تکذیب می‌کند، کی‌یف و متحدان غربی آن می‌گویند که این یک دروغ است. وزارت دفاع بریتانیا روز شنبه اعلام کرد که معتقد است حمایت نظامی جمهوری اسلامی از روسیه از جمله تحویل احتمالی موشک‌های بالیستیک احتمالا در ماه‌های آینده افزایش می‌یابد.

با وجود حملات پیاپی روسیه با استفاده از پهپادها به شهرهای مختلف اوکراین، کی‌یف تلاش می‌کند شهرهای اشغالی را باز پس بگیرد. تازه‌ترین خبرها از نیروهای ارتش اوکراین حاکی از این است که آن‌ها به سمت شهر اشغال‌شده مالیتوپل واقع در جنوب شرقی این کشور روانه شده‌اند.

هم مقام‌های مستقر در روسیه و هم مقام‌های اوکراینی حاضر در منطقه گزارش می‌دهند که این رویارویی تلفاتی داشته است. با این که مقام‌های طرفدار مسکو در ملیتوپل می‌گویند که حمله موشکی اوکراین به آن منطقه دو نفر را کشته و ۱۰ نفر را زخمی کرده است، ایوان فدوروف، شهردار این شهر، می‌گوید که تعداد زیادی از «متجاوزان» کشته شده‌اند. به گفته او، این حمله به کلیسایی انجام شد که روس‌ها آن را به محل تجمع تبدیل کرده بودند.

یکی از مشاوران زلنسکی در یک مصاحبه ویدیویی، ملیتوپل را «کلید دفاع از جنوب» خواند و گفت: «اگر این شهر سقوط کند، نظم ارتش روسیه تا خرسون فرو خواهد ریخت.»

بیشتر از جهان