حمله‌های جدید روسیه به اوکراین با پهپادهای ایرانی

همکاری روسیه و ایران نقض قطعنامه سال ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل است

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز سه‌شنبه ۶ دسامبر (۱۵ آذر)، از سرنگون کردن ۱۷ پهپاد خبر داد که ۱۴ فروند آن شاهد ۱۳۶ بودند- IRANIAN ARMY OFFICE / AFP

به گفته نهادهای اطلاعاتی بریتانیا، به نظر می‌رسد روسیه پس از پر کردن احتمالی و مجدد انبارها به حمله‌های جدیدی با استفاده از پهپادهای ایرانی دست زده است.

وزارت دفاع بریتانیا روز جمعه در تازه‌ترین اطلاع‌رسانی اعلام کرد طبق گزارش‌های دریافتی، نخستین بار بعد از سه هفته، حمله‌هایی با پهپادهای ایرانی انجام شده است.

وزارت دفاع بریتانیا گفت: «این رویدادها هنوز به تایید نرسیده است، اما احتمال دارد روسیه که قبلا موجودی چند صد پهپاد شاهد ۱۳۱ و ۱۳۶ را در انبارهای خود تمام کرده بود، اکنون دوباره انبارهای خود را پر کرده باشد.»

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز سه‌شنبه ۶ دسامبر (۱۵ آذر)، از سرنگون کردن ۱۷ هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) خبر داد که ۱۴ فروند آن شاهد ۱۳۶ بودند. مقام‌های کی‌یف روز بعد هم گفتند پهپادهای انتحاری (OWA) ساخت ایران به مناطق زاپوریژیا و دنیپرو حمله کردند.

وزارت دفاع بریتانیا افزود: «تاریخ آخرین گزارش قبلی از سرنگون‌سازی پهپادهای ایرانی شاهد ۱۳۶ در اوکراین ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲ بود. در صورتی که اخبار تایید شود احتمال دارد روسیه با سامانه‌های جدید پهپاد انتحاری که تحویل گرفته حمله‌ها را از سر گرفته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، یک مقام شورای امنیت ملی ایالات متحده گفته بود در این کشور نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد که روسیه ممکن است در پی گرفتن جنگ‌افزارهای متعارف پیشرفته بیشتری از ایران باشد.

به گفته این مقام که به شرط افشا نشدن هویت خود صحبت می‌کرد، دولت ایالات متحده به‌ویژه نگران آن است که روسیه در پی گرفتن موشک‌های سطح به سطح از ایران باشد.

حمله‌های توپخانه‌ای شبانه نیروهای روسیه در کل خط مقدم جبهه در منطقه دونتسک واقع در شرق اوکراین افزایش یافت.

به نظر می‌رسد این حمله‌ها بخشی از هدف‌گذاری مجدد کرملین برای حفظ فقط آن بخش از مناطق در شرق و جنوب اوکراین است که ادعا می‌کند بخشی از خاک روسیه‌اند. به نظر می‌رسد روسیه از تلاش برای تصرف سایر مناطق دست شسته است.

وزارت دفاع روسیه گزارش داد سربازهایش با شرکت در تمرین‌های آموزشی عملی در خاک بلاروس، متحد نزدیک مسکو، در حال آمده شدن برای نبرد در شرایط زمستانی‌اند.

از سوی دیگر، دولت بایدن گزارش داد که روسیه هم‌زمان با تداوم نهمین ماه جنگ با اوکراین، برای تامین جنگ‌افزارهای توپخانه‌ای به سراغ کره شمالی رفته است.

ایالات متحده قصد دارد روز جمعه تحریم‌های جدیدی علیه روسیه و چین وضع کند و مسکو را بابت به کار گرفتن پهپادهای ایرانی در جنگ علیه اوکراین تنبیه کند.

طبق سندی که به دست رویترز رسیده است ایالات متحده هم‌چنین آماده می‌شود بسته کمک نظامی به ارزش ۲۷۵ میلیون دلار به اوکراین ارسال کند تا قابلیت‌های این کشور برای شکست دادن پهپادها تقویت شود. پیش از این، مجلس نمایندگان ایالات متحده لایحه‌ای دفاعی را تصویب کرده بود تا در سال ۲۰۲۳، کمک‌های امنیتی بیشتری به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار عرضه کند.

© The Independent

بیشتر از جهان