گروسی: پاسخ ایران به سوال‌های آژانس اختیاری نیست، تعهد است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران به‌سرعت در حال افزایش ظرفیت غنی‌سازی است

JOE KLAMAR / AFP

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با شبکه خبری فرانس۲۴ گفت که هم‌زمان با افزایش سرعت غنی‌سازی اورانیوم، نشانه‌هایی از تمایل جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با آژانس وجود ندارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به غنی‌سازی سه‌برابری اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد در ایران گفت که بررسی این وضعیت نیازمند تعامل ایران و شفاف‌سازی درباره موضوع‌هایی است که مدت‌ها معلق بوده‌اند.

گروسی در ادامه ابراز امیدواری کرد که تهران برای تنظیم روابطش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم بگیرد و گفت‌وگوها در سطح سیاسی شکل بگیرند تا درباره موارد مورد سوال شفاف‌سازی شود.

او افزود: «ما باید با هم به سوی شفاف‌سازی حرکت کنیم و من منتظرم تا نشانه‌ای از طرف آن‌ها (جمهوری اسلامی ایران) دریافت کنم که اثبات کند می‌خواهند این کار را انجام دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه دیگری با شبکه خبری الجزیره نیز به فعالیت هسته‌ای ایران پرداخت و گفت که پاسخ ایران به سوال‌های آژانس «اختیاری نیست، بلکه یک تعهد است».

او در این گفت‌وگو نیز به غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در فردرو اشاره کرد و هشدار داد که این میزان غنی‌سازی، خطر دستیابی به سلاح هسته‌ای را در پی دارد، زیرا غلظت مورد نیاز برای سلاح هسته‌ای ۹۰ درصد است. گروسی تاکید کرد که انباشت مداوم مواد هسته‌ای در این میزان، مستلزم حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حصول اطمینان است.

به گفته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، افزودن آبشار جدید سانتریفیوژها در تاسیسات فردرو و نطنز عزم جمهوری اسلامی ایران برای غنی‌سازی بیشتر و سریع‌تر را آشکار می‌کند و این اقدام دربرگیرنده یک پیام است.

رافائل گروسی، روز جمعه ۲ دسامبر (۱۱ آذر)، در ایتالیا نیز درباره آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در سایت فردرو ابراز نگرانی کرد و گفت که اطلاع دارد جمهوری اسلامی ایران ظرفیت غنی‌سازی ۶۰ درصدی‌اش را سه برابر کرده است. او که تاکنون چندین مرتبه از همکاری نکردن ایران با آژانس انتقاد کرده، اواخر ماه نوامبر نیز گفت برای اینکه ایران به «نقطه بی‌بازگشت اتمی» نرسد، باید سخت تلاش کنیم.

آژانس می‌گوید جمهوری اسلامی از شفاف‌سازی درباره سایت‌هایی که در آن‌ها ذرات اورانیوم یافت شد، خودداری می‌کند. همچنین، با وجود اینکه جمهوری اسلامی با بازرسی ناظران آژانس در ماه نوامبر موافقت کرده بود، اجازه این بازدید را صادر نکرد.

جمهوری اسلامی بسته شدن پرونده‌های پادمانی را به‌عنوان یکی از شروط احیای توافق‌نامه برجام اعلام کرده بود، اما کشورهای غربی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرده‌اند که تهران نمی‌تواند بدون اطلاع و نظارت جهانی به فعالیت هسته‌ای خود ادامه دهد. آن‌ها بارها درباره خطر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هشدار داده‌اند. بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران با غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم، سیاست جهانی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را به چالش می‌کشد.

مذاکرات احیای برجام از شهریورماه ۱۴۰۱ متوقف شد. طرف‌های غربی با آغاز خیزش سراسری ایرانیان اعلام کردند که برجام دیگر موضوع تمرکز آن‌ها نیست، با این‌ حال، مقام‌های حکومت ایران همواره ادعا می‌کنند که در صورت «اراده سیاسی» آمریکا و کشورهای غربی توافق هسته‌ای قابل دستیابی است.