تایمز اسرائیل: ایران با اورانیوم ۶۰ درصدی یک گام کوتاه تا سلاح هسته‌ای فاصله دارد

مقام‌های اسرائیل می‌گویند که احیای برجام نمی‌تواند در پایان دادن به پیشرفت هسته‌ای ایران موثر باشد

آمریکا ماه گذشته «نگرانی عمیق» خود را درباره پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ای ابراز کرد‌ـ AFP

تایمز اسرائیل روز شنبه، سوم دسامبر (۱۲ آذر)، در گزارشی به موضوع افزایش غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد در ایران پرداخت.

به گزارش این رسانه، در حالی که تهران همچنان بر سر برنامه هسته‌ای خود با غرب به نتیجه نرسیده، ایران ظرفیت خود را برای غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد افزایش داده است. این در شرایطی است که اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد یک گام فنی کوتاه با سطح ۹۰ درصدی مورد نیاز برای تسلیحات هسته‌ای فاصله دارد.

ایران ماه گذشته اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم را پیش می‌برد اما دولت‌های غربی نگران‌اند این اقدام جمهوری اسلامی بخشی از برنامه مخفیانه دستیابی به تسلیحات هسته‌ای این کشور باشد.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ایران به این سازمان اطلاع داده ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را نه دو برابر بلکه سه‌برابر می‌کند. او تاکید کرد: «این یک موضوع پیش پا افتاده نیست و پیامدهایی دارد. چنین اقدامی، دسترسی به مواد هسته‌ای را برای آنها فراهم می‌کند که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و ممکن است استفاده دیگری {غیر از آنچه عنوان شده} وجود داشته باشد.»

مقامات جمهوری اسلامی ماه گذشته گفتند که غنی‌سازی اورانیوم در سایت تاسیسات هسته‌ای فردو با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته آی-آر۶ انجام می‌شود. به گفته آنها، این اقدام پاسخی به قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انتقاد از همکاری نکردن تهران با ناظر هسته‌ای است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس مفاد قرارداد سال ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های جهانی (برجام)، جمهوری اسلامی تنها مجاز به غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۳.۶۷ درصد است. آن قرارداد همچنین خواستار محدود کردن فعالیت سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌ای فردو شد؛ جایی که برای تبدیل اورانیوم غنی‌شده به سطوح بالاتر خلوص در نظر گرفته شده است.

آمریکا ماه گذشته «نگرانی عمیق» خود را درباره پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ای و افزایش توانایی‌های موشک بالستیک این کشور ابراز کرد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «ما باید مطمئن شویم که همه گزینه‌ها در اختیار رئیس‌جمهور است. قطعا دیدگاه ما مبنی بر اینکه اجازه نخواهیم داد ایران به توانایی سلاح هسته‌ای دست یابد، تغییر نکرده است».

بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ایران «بسیار فراتر از» محدودیت‌های تعیین شده در برجام حرکت می‌کند. آنها گفتند که ایران با غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد، منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را به چالش می‌کشد.

در سوی دیگر، اسرائیل نیز مدت‌هاست که با توافق هسته‌ای مخالفت می‌کند. مقامات اسرائیل می‌گویند که احیای برجام نمی‌تواند در پایان دادن به پیشرفت هسته‌ای ایران موثر باشد. آنها استدلال می‌کنند که لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی به شبه‌نظامیان نیابتی تهران در سراسر منطقه قدرت می‌دهد. از این رو، انتظار می‌رود بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آینده اسرائیل، به شدت با این توافق مخالفت کند.

در ماه سپتامبر، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائيل گفت که ظرفیت غنی‌سازی فردو طی سال گذشته سه برابر شده است. ماه گذشته نیز آهارون حلیوا، رئیس اطلاعات نیروهای دفاعی اسرائیل اعلام کرد که ایران «پیشرفت قابل توجهی» در زمینه تولید اورانیوم ۹۰ درصدی داشته است. او گفت: «لحظه‌ای فرا می‌رسد که بزرگترین آزمون جامعه بین‌المللی آشکار خواهد شد، زمانی که ایران [ایده] غنی‌سازی ۹۰ درصدی را حتی به صورت نمادین اعلام می‌کند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه جولای گزارش داد که ایران ۴۳ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰  درصد در اختیار دارد که برای مواد شکافت‌پذیر مورد نیاز یک سلاح هسته‌ای کافی است.

ایران هنوز نیاز به طراحی یک بمب و سیستم به‌کارگیری آن دارد که احتمالا یک پروژه چند ماهه خواهد بود، آن هم در شرایطی که گفتگوها برای احیای توافق هسته‌ای متوقف شده و این کشور با محکومیت بین‌المللی گسترده در برابر واکنش خشونت‌بار به اعتراضات داخلی همراه است.