قیمت بنزین در طرحی ضربتی ۵۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافت

دولت همزمان کمک‌های معیشتی ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومانی برای ۱۸ میلیون خانوار اعلام کرد

با متوسط کمک هزینه دولت می‌توان کمتر از دو باک بنزین خودروهای سواری  را پر کرد/ATTA KENARE / AFP

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای ضربتی،‌ قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای را از هزار تومان به هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت هر لیتر بنزین آزاد را از هزار تومان به ۳ هزار تومان و قیمت هر لیتر بنزین سوپر را به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد. به این ترتیب قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۵۰ درصد و قیمت هر لیتر بنزین آزاد ۳۰۰ درصد یا ۳ برابر افزایش یافته است.

در این اطلاعیه آمده است که با مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه از ساعت صفر بامداد جمعه ۲۴ آبان‌ماه،‌ سهمیه انواع خودرو‌های سواری بنزینی ۶۰ لیتر خواهد بود.

در هفته‌های اخیر شایعه‌های متعددی در مورد افزایش قیمت ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت بنزین مطرح شده بود،‌ اما بیژن نامدار زنگنه،‌ وزیر نفت اوایل هفته گفت، نباید شایعه پراکنی کرد. شهرام رضایی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی نیز روز پنج‌شنبه گفته بود،‌ هیچ برنامه و تصمیمی برای سهمیه‌بندی بنزین نداریم.

در حالی که از امروز هزینه پر کردن یک باک بنزین برای خودروهای سواری با گنجایش باک ۶۰ لیتری ۹۰ هزار تومان خواهد بود، محمدباقر نوبخت، ‌رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته که درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین صرف ارایه حمایت‌های معیشتی می‌شود. نوبخت می‌گوید، ۶۰ میلیون نفر از شهروندان ایرانی واجد شرایط دریافت کمک‌ هستند و وزارت رفاه در بسته حمایت‌ معیشتی برای هر خانوار ایرانی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان در نظر گرفته است.

به این ترتیب با درنظر گرفتن متوسط کمک هزینه ۱۳۰ هزار تومان برای هر خانوار، این کمک معیشتی برای پر کردن کمتر از دو باک بنزین خودروهای سواری کافی خواهد بود.

به گزارش ایرنا به نقل از نوبخت، میزان پرداختی به خانوارهای تک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و ۵ نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان خواهد بود.

از سوی دیگر درحالی که زنگنه و شهرام رضایی شایعه‌های تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده بودند، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در سخرانی خود در اوایل هفته گذشته گفته بود که از ۲۴ میلیون خانوار ایرانی، ۷ میلیون خانوار زندگی خوبی دارند و بقیه یعنی حدود دو سوم جمعیت ایران به کمک‌ دولت نیازمند هستند.

او در همین سخنرانی از طرح دولت برای کمک معیشتی به مردم سخن گفت و وعده‌ داد که در روزهای آینده جزئیات آن اعلام می‌شود که نشان‌دهنده برنامه‌ریزی قبلی برای اعلام هم‌زمان سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین با خبر افزایش یارانه‌های نقدی است که قبلا مورد انتقاد دولت روحانی قرار داشت. روحانی در اواخر دور نخست ریاست جمهوری خود با انتقاد از یارانه‌های نقدی گفته بود که باید به جایی برسیم که نیازی به کمک نقدی به مردم نباشد. اما امروز بنا بر آمار دولت او ۷۰ درصد از جمعیت به کمک‌های معیشتی نیاز دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعلام ضربتی افزایش قیمت بنزین و به طور همزمان اظهارات نوبخت در مورد واریز کمک معیشتی دولت به حساب سرپرستان ۱۸ میلیون خانوار ایرانی تا ۱۰ روز دیگر، حاکی از تلاش‌هایی است که برای کنترل نارضایتی عمومی در جریان است. 

گزارش‌ها از شهرهای ایران حاکی از آن است که همزمان با اعلام خبر افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی، نیروهای امنیتی در اطراف جایگاه‌های عرضه سوخت حضور داشتند.

افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین سهمیه‌ای و افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین آزاد در حالی انجام می‌شود که روحانی اخیرا به کاهش درآمد دولت اشاره و تاکید کرده بود که چطور می‌توان بدون پول کشور را اداره کرد و ۴۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه پیش‌بینی شده در بودجه را پرداخت کرد. او گفته بود اداره کشور «بی‌مایه فطیر» است، حتی اگر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات از مردم بگیریم هم ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر را از کجا بیاوریم. به نظر می‌رسد اکنون قرار است بخش دیگری از منابع مالی مورد نیاز دولت نیز از طریق افزایش قیمت بنزین  تامین شود تا مقامات همان‌گونه که وعده داده‌اند هزینه مقاومت را از جیب مردم پرداخت کنند.

گفتنی است معمولا در ماه‌های پایانی سال، افزایش هدایت شده قیمت دلار نیز به کمک تنظیم بودجه دولت می‌آید. 

مقامات جمهوری اسلامی هر بار که موضوع افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شود، ‌قیمت بنزین در ایران را با کشورهای منطقه و جهان مقایسه کرده و می‌گویند قیمت بنزین در ایران پایین‌ترین نرخ است، ‌اما آنچه را که سرپوشیده باقی می‌گذارند،‌ مقایسه سرانه درآمد مردم در ایران و کشورهای منطقه و جهان است. 

به گزارش گلوبال پترول پرایس، در یازدهم نوامبر ۲۰۱۹، در هنگ‌کنگ بهای هر لیتر بنزین ۲ دلار و ۲۹ سنت و در نروژ یک دلار و ۸۶ سنت است. در همین تاریخ بهای بنزین در دو کشور تولید کننده نفت در منطقه، عربستان سعودی ۵۵ سنت و در قطر ۵۲ سنت اعلام شده است. 

این در حالی است که متوسط درآمد در هنگ کنگ که بالاترین نرخ بنزین را دارد،  حدود ۲ هزار دلار در ماه و  حداقل درآمد کارگران بخش خدماتی در نروژ (با یکی از بالاترین نرخ‌های بنزین) در جولای ۲۰۱۹، ۱۹ دلار و ۵۰ سنت  برای هر ساعت بوده است که با محاسبه ۳۸ ساعت کار در هفته،‌ حداقل درآمد ماهیانه یک کارگر را به ۲ هزار و ۹۶۴ دلار می‌رساند. تریدینگ اکونومیست حداقل درآمد ماهانه در قطر را ۷۵۰ دلار اعلام کرده است.  دستمزد متوسط یک کارگر در عربستان سعودی نیز حدود ۸۰۰ دلار در ماه است.

در همین حال طبق گزارش شورای عالی کار حداقل حقوق و مزایای سال ۱۳۹۸، مبلغ یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان تعیین شده که با محاسبه نرخ دلار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان؛   ۱۳۱ دلار ۹۱ سنت در هر ماه است.