صندوق بین‌المللی پول: بودجه ایران به نفت بشکه‌ای ۱۹۵ دلار نیاز دارد

کسری بودجه برای سال جاری ۴.۵ درصد برآورد می‌شود

عکس از جهان‌نیوز

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اعلام کرده که ایران برای ایجاد توازن در بودجه سال جاری به نفت بشکه‌ای ۱۵۵.۶ دلار و در سال آینده به نفت بشکه‌ای ۱۹۴.۶ دلار نیاز دارد. این در حالی است که بهای نفت برنت در پایان وقت اداری جمعه اندکی بیش از ۶۲ دلار گزارش شده است.

بنا بر این گزارش که امروز (دوشنبه) منتشر شد، ایران به عنوان عضو کارتل نفتی اوپک در سال جاری با کسری بودجه ۴.۵ درصدی و در سال آینده با کسری بودجه ۵.۱ درصدی مواجه خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود اعلام کرده که اقتصاد ایران در سال جاری ۹.۵ درصد کوچکتر می‌شود، در حالی که قبل از این رشد منفی ۶ درصدی برای اقتصاد ایران پیش‌بینی می‌شد. از سوی دیگر نرخ تولید ناخالص داخلی ایران نیز ثابت خواهد ماند.

جهاد آزور، مدیر بخش آسیای میانه و خاورمیانه صندوق بین‌المللی پول به رویترز گفت:«معنی این گزارش این است که تحریم‌هایی که در سال گذشته آغاز شد و امسال تشدید شد، در سال آینده پیامد مضاعفی نخواهد داشت».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در شرایطی است که افت ارزش ریال تجارت خارجی ایران را مختل کرده و تورم سالیانه را افزایش داده است. صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم را برای سال جاری ۳۵.۷ درصد و برای سال آینده ۳۱ درصد پیش‌بینی‌ می‌کند.

آزور به مقامات تهران توصیه کرده به منظور کنترل نرخ تورم، نرخ ارز در بازار آزاد و رسمی را یکسان کنند.

صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی کرده که ارزش صادرات کالا و خدمات از ایران در سال جاری به ۶۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برسد که در مقایسه با رقم ۱۰۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری سال گذشته افت چشمگیری نشان می‌دهد. این رقم برای سال آینده ۵۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی‌شده است.

بانک جهانی نیز در گزارشی که روز گذشته منتشر شد، رتبه ایران از نظر سهولت کسب و کار را ۱۲۷ اعلام کرد. در این رده‌بندی ۱۹۰ کشور حضور دارند و امتیاز نیوزیلند به عنوان کشور صدرنشین فهرست ۸۶.۸ از ۱۰۰ است. ایران در این رده‌بندی امتیاز ۵۸.۵ را کسب کرده است.

گزارش بانک جهانی حاکی از آن است که کشورهای عربستان سعودی، اردن، بحرین، تاجیکستان، پاکستان،‌کویت،‌چین، هند و نیجریه در مقایسه با سال قبل از نظر ایجاد فضای راحت‌تر برای کسب و کار پیشرفت داشته‌اند.

بیشتر از اقتصاد