برنده نوبل ادبیات، جمهوری اسلامی را قرون وسطایی‌ترین حکومت جهان خواند

انی ارنو، نویسنده ۸۲ ساله فرانسوی پس از دریافت نوبل ادبیات با تقدیر از زنان ایرانی، گفت آنها کلمات برای به لرزه درآوردن حاکمیت مردسالار را یافته‌اند

انی ارنو، برنده نوبل ادبیات امسال، در سخنرانی خود پس از دریافت جایزه با حمایت از «خیزش زنان» در ایران، حکومت جمهوری اسلامی را «خشن و عقب افتاده‌ترین شکل از قدرت مردسالار حاکم بر جهان» خواند. 

کتاب و نوشته های خانم ارنو که در دهه هشتم زندگی است، در پنج دهه گذشته الهام بخش بسیاری از زنان مبارز فرانسوی بوده و در برخی از موارد باعث تغییر برخی از قوانین تبعیض آمیز جنسی شده‌اند. 

این نویسنده پیشرو و فمینیست فرانسوی در سخنرانی خود در آکادمی نوبل با تقدیر از «قدرت زنان ایرانی» گفت: « زنان سرانجام کلماتی را پیدا کرده‌اند تا پایه‌های حاکمیت مردسالار را به لرزه درآورند. مثل ایران که زنان علیه قرون وسطایی و خشن‌ترین حاکمیت مردسالار مبارزه می کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انی ارنو، پیشتر شعار «زن، زندگی، آزادی» را کلماتی رهایی بخش خوانده بود که می‌تواند سرلوحه زنان در مبارزات علیه تبعیض جنسی باشد. 

این نویسنده فرانسوی پس از مرگ مهسا امینی و آغاز جنبش اعتراضی در ایران حجاب اجباری را «محدودیت ناگزیر برای زنان» دانسته بود.

انی ارنو، اولین زن فرانسوی است که نامش در کنار نویسندگان مرد فرانسوی برنده نوبل ثبت می شود. انی ارنو در همین رابطه در جریان سخنرانی خود در آکادمی نوبل، این نهاد را «موسسه‌ای مختص به خواسته‌های مردان و مردانه» عنوان کرد.