کنفرانس بین‌المللی دسترسی زنان افغانستان به آموزش، با میزبانی اندونزی و قطر برگزار شد

پاکستان ۴۵۰۰ بورسیه تحصیلی برای دانشجویان افغان اعلام کرد

قطر و اندونزی، میزبان نشست حمایت از تحصیل زنان در افغانستان بود - @ForeignOfficePk/twitter

شهر بالی، پایتخت اندونزی، روز پنجشنبه هفدهم آذرماه (۸ دسامبر)‌، میزبان «کنفرانس بین‌المللی آموزش زنان در افغانستان» بود. این کنفرانس به میزبانی دولت اندونزی و قطر برگزار شد. هدف این کنفرانس، ایجاد هماهنگی میان کشورهای اسلامی برای حمایت از آموزش و مشارکت زنان افغانستان در اجتماع بود.

در این کنفرانس، از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و غیردولتی خواسته شد تا به یک طرح جمعی برای کمک به فراهم‌سازی زمینه آموزش برای زنان در افغانستان بپیوندند و با هر نوع کمک نقدی، غیر نقدی و کمک‌هزینه‌های تحصیلی در این زمینه مشارکت داشته باشند.

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان، در این نشست کمک‌های عینی و عملی برای مردم افغانستان را یک نیاز اساسی برای بهبود وضعیت این کشور عنوان کرد و به اهمیت تحصیل و مشارکت زنان در تصمیم‌گیری‌های کشوری تاکید کرد. زرداری گفت: «پاکستان از هر نوع تلاشی که با هدف ارتقای سطح زندگی و رفاه مردم افغانستان صورت بگیرد، حمایت می‌کند.»

وزیر خارجه پاکستان در این کنفرانس، ۴۵۰۰ بورسیه تحصیلی «علامه اقبال لاهوری» را با بسته حمایتی کامل، برای دانشجویان افغان اعلام کرد. او گفت: این بورسیه برای دانشجویان افغانی که واجد شرایط محسوب می‌شوند، به‌ زودی ارائه خواهد شد.

این نوید وزیر خارجه پاکستان به دانشجویان افغان در حالی اعلام می‌شود که با به پایان رسیدن سال تحصیلی ۱۴۰۱ در افغانستان و تعطیلی دانشگاه‌ها، انتظار می‌رود که دختران در سال جدید تحصیلی اجازه ورود به دانشگاه نداشته باشند. این گمانه‌زنی‌‌ها از آنجا تقویت می‌شوند که وزیر آموزش عالی طالبان که اخیرا به این سمت گمارده شده است، در تازه‌ترین سخنرانی‌اش اعلام کرد که آموزش و کار زنان در بیرون از خانه، بر خلاف موازین اسلام و فرهنگ افغان و نمونه فحشا و عیاشی است.

در اعلامیه پایانی این کنفرانس که وزارت خارجه اندونزی منتشر کرد، آمده است که کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس، از تلاش‌ها برای ایجاد زمینه گفت‌وگوهای بین افغان‌ها حمایت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشورهای منطقه اخیرا به دلیل این که وضعیت سیاسی افغانستان به بن‌بست رسیده است و همچنین از کسب مشروعیت دولت طالبان ناامید شده‌اند، شدیدا بر ایجاد گفت‌وگوهای بین‌ افغان‌ها تاکید دارند. این موضوع در نشست فرمت مسکو در ماه سپتامبر نیز مورد توجه قرار گرفت. اعضای نشست فرمت مسکو ایجاد زمینه گفت‌وگو میان طالبان، مردم افغانستان و یک کمیته بین‌المللی متشکل از کشورهای منطقه و جهان را تنها راه‌حل بحران کنونی افغانستان عنوان کردند. اما طالبان تاکنون هیچ واکنشی به ایجاد یک گفتمان ملی یا بین‌المللی نداشته‌اند، زیرا این گروه معتقد است که پیروزی‌‌اش در افغانستان پس از ۲۰ سال جنگ و قربانی‌های بی‌شمار محقق شده است و به گفت‌وگو با هیچ گروهی نیازی ندارد.

در بیانیه پایانی کنفرانس بین‌المللی آموزش زنان در افغانستان، علاوه بر تاکید بر ایجاد یک گفتمان، به مشارکت زنان در اجتماع و دسترسی آنان به آموزش به‌عنوان کلید توسعه افغانستان نیز اشاره شده است.

در بیانیه این کنفرانس به رفع محدودیت‌ها برای زنان و دختران در افغانستان در زمینه دسترسی به آموزش، امکانات بهداشتی، آزادی حرکت و فرصت‌های کاری تاکید شده است. در متن بیانیه آمده است: «برخی از چالش‌ها در افغانستان به دلیل سیاست‌های محدودکننده (طالبان) است که کل جمعیت با آن روبرو هستند، اما زنان و دختران به‌طور نامتناسبی تحت تاثیر قرار می‌گیرند.»

اندونزی و قطر در این کنفرانس، یک فراخوان عمومی برای حمایت از حقوق زنان در افغانستان صادر کرده‌اند و از همه سازمان‌های جهانی، سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی، جامعه جهانی و همه سازمان‌های غیردولتی خواسته‌اند تا از ایجاد و ترویج یک سیستم آموزشی فراگیر در افغانستان حمایت کنند.

رهبران طالبان آموزش زنان و فعالیت آن‌ها در اجتماع را خلاف اسلام و شریعت می‌پندارند و افغانستان تنها کشور اسلامی در جهان است که زنان در آن اجازه تحصیل و کار ندارند. دو کشور اسلامی که میزبان کنفرانس بین‌المللی در زمینه آموزش زنان در افغانستان بودند، وزیران زن در کابینه دارند و دست‌کم زمینه آموزش و کار عادی زنان در هر دو کشور به‌طور کاملا پذیرفته‌شده، فراهم شده است.

این کنفرانس و اعلام حمایت کشورهای اسلامی از آموزش زنان در افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که با گذشت بیش از یک از سلطه طالبان، اکنون گمانه‌زنی‌‌ها در مورد مسدود ماندن مدارس دختران برای همیشه، به حقیقت بدل شده است.

بیشتر از جهان