سرپرست وزارت آموزش عالی طالبان: رفتن دختران به مدرسه «فحاشی و عیاشی» است

بیم آن وجود دارد که طالبان رفتن دختران به دانشگاه‌ها را هم ممنوع اعلام کنند

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت آموزش عالی طالبان، رفتن دختران به مدرسه را نسخه‌ «فحاشی و عیاشی» امان‌الله خان، شاه وقت افغانستان، خوانده است.

او در یک نوار ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، گفت: «امان‌الله‌ خان به غربی‌ها و کفار نگاه کرد و از آنان این فرمول را آورد که چرا زنان در خانه نشسته‌اند، چرا زنان به مکتب نمی‌روند. او این نسخه از عیاشی و فحاشی را به افغانستان آورد و تاکنون نیز در افغانستان اجرا می‌شود.»

او افزود که علمای دینی در زمان امان‌الله خان رفتن دختران به مدرسه را کاری نامناسب که با دین اسلام، افغان بودن و غیرت ناسازگار است، اعلام کرده بودند.

این مقام طالبان گفت که در زمان محمد ظاهر شاه، آخرین پادشاه افغانستان، نیز علمای دینی از او خواستند که مدرسه‌های دخترانه را تعطیل کند، اما او به درخواست علما عمل نکرد.

او افزود: «در زمان ظاهر (شاه) نیز علمای مخلص قومی به او گفتند که این مخالف غیرت و حیای ماست که زنان را به مدرسه و بیرون از خانه بفرستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته‌های این مقام طالبان در حالی مطرح می‌شود که با روی کار آمدن طالبان، مدارس برای دختران بالاتر از کلاس ششم در افغانستان تعطیل شده است. طالبان دختران را از آموزش محروم کرده‌اند و به درخواست‌های جامعه جهانی و نهادهای مدافع حقوق زنان مبنی بر محروم نکردن دختران از آموزش، پاسخ مثبت نداده‌اند.

طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی نیز بر افغانستان حکومت می‌کردند و در آن دوره هم مدارس دخترانه تعطیل شدند و به دختران اجازه آموزش نمی‌دادند، اما با سقوط رژیم طالبان و حمله نظامی ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا به افغانستان، فصل جدیدی در بخش آموزش زنان در این کشور باز شد.

دختران طی دو دهه اخیر توانستند به مدارس و دانشگاه‌ها بروند و روزبه‌روز حضور آنان در اجتماع بیشتر ‌شد، اما سقوط حکومت جمهوری در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ میلادی باعث شد که دوباره اعمال محدودیت بر آموزش دختران و کار زنان در افغانستان تکرار شود.

بیم آن وجود دارد که طالبان رفتن دختران به دانشگاه‌ها را هم ممنوع اعلام کنند.

زنان افغان می‌گویند که روزبه‌روز زندگی تحت حاکمیت طالبان سخت‌تر می‌شود و آنان محدودیت‌های بیشتری بر آزادی‌های فردی و اجتماعی زنان وضع می‌کنند و در تلاش‌اند زنان را در تمام عرصه‌های اجتماعی منزوی کنند.

بیشتر از جهان