دبیرکل ناتو: روسیه از زمستان به‌عنوان «سلاح جنگی» علیه اوکراین استفاده می‌کند

متحدان غربی در نشست بخارست قصد دارند به کی‌یف کمک کنند تا شبکه برق ویران‌شده خود را اصلاح کند

عکس از صفحه توییتر وزیر خارجه آمریکا-@secblinken

دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه در بخارست و پیش از نشست وزاری خارجه این ائتلاف هشدار داد که روسیه از زمستان به‌عنوان «سلاح جنگی» علیه اوکراین استفاده می‌کند.

متحدان غربی در نشست بخارست قصد دارند به کی‌یف کمک کنند تا شبکه برق ویران‌شده خود را اصلاح کند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت که «پیام همه ما این است که باید کارهای بیشتری انجام دهیم تا به کی‌یف کمک کنیم تا زیرساخت‌های گاز و برق خود را تعمیر و دفاع هوایی برای حفاظت بهتر از خود فراهم کند.»

دبیرکل ناتو گفت که انتظار دارد روسیه حمله‌های بیشتری به شبکه برق اوکراین انجام دهد، زیرا کرملین در میدان نبرد شکست خورده است. او افزود که روس‌ها اکنون به اهداف غیرنظامی و شهرها حمله می‌کنند زیرا قادر به تصاحب قلمرویی در اوکراین نیستند.

دبیرکل ناتو همچنین به اروپا هشدار داد که باید برای پناهندگان بیشتری آماده شود. متحدان اوکراین به این کشور تسلیحاتی به ارزش میلیاردها دلار داده‌اند، اما کی‌یف برای عقب‌ راندن نیروهای کرملین خواستار دریافت تانک، موشک و سیستم دفاع هوایی‌اند. اما نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که انبارهای تسلیحات در برخی از کشورهای ناتو رو به اتمام باشد، زیرا انبارها به اوکراین منتقل شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گابریلیوس لاندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی، گفت که درخواست او از وزیران ناتو ساده است:‌ «آرام باشید و تانک بدهید.» آلمان که در حال حاضر ریاست گروه ۷ را برعهده دارد، بعدازظهر سه‌شنبه در حاشیه نشست ناتو جلسه‌ای را برای بررسی بحران انرژی ناشی از جنگ در اوکراین تشکیل داد. آلمان گفت که بیش از ۳۵۰ ژنراتور به اوکراین خواهد فرستاد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، قرار است در حاشیه نشست وزرای خارجه ناتو، کمک‌های مالی «قابل توجهی» را برای کمک به اوکراین برای ترمیم زیرساخت‌های آسیب‌دیده اعلام کند. یک مقام ارشد آمریکایی گفت که این کمک «کمک آخر» نخواهد بود و اشاره کرد که دولت بایدن ۱.۱ میلیارد دلار برای هزینه انرژی در اوکراین و مولداوی، همسایه اوکراین، بودجه اختصاص داده است.

حمله‌های موشکی روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین آسیب جدی وارد کرده و میلیون‌ها نفر را در تاریکی فرو برده است، آن هم در وضیعتی که این کشور آماده اولین برف‌ سال و بادهای سرد زمستانی می‌شود.

ناتو گفت که نشست بخارست، نشانه وحدت کشورهای عضو در حمایت از اوکراین است. با این حال، ائتلاف کشورهای عضو ناتو هیچ پیشرفتی در مورد درخواست اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف نخواهد داشت. استولتنبرگ در این نشست اصرار داشت که «درها» به روی اعضای جدید باز است، اما گفت که اکنون تمرکز بر کمک به اوکراین در مبارزه با مسکو است. نشست بخارست علاوه بر جنگ در اوکراین، پیشرفت در الحاق فنلاند و سوئد به ناتو را بررسی می‌کنند که قبلا از طرف ۲۸ کشور از ۳۰ کشور ائتلاف تصویب شده، اما در انتظار چراغ سبز مجارستان و ترکیه به حالت تعلیق درآمده است. وزرای خارجه فنلاند، سوئد و ترکیه در حاشیه این نشست با یکدیگر دیدار کردند، اما موضع آنکارا امیدواری برای دستیابی به پیشرفت سریع را کمرنگ کرده است.