عربستان سعودی قطب تولید فیلم در منطقه خواهد شد

کمیسیون فیلم عربستان مشوق‌های قابل توجهی برای فیلمسازان در نظر گرفته است

کارشناسان بین‌المللی در صنعت فیلم در نشست تخصصی «دریای سرخ ۳۶۰ درجه» (Red Sea 360°) از عربستان سعودی به عنوان یک قطب تولید در صنعت سینما نام بردند.

در این رویداد چهارروزه صنعت سینما در بازار دریای سرخ، کارشناسان حاضر در دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ، درباره تلاش‌های عربستان سعودی برای تبدیل شدن به یک قطب تولید پیشرو در این صنعت صحبت کردند. این رویداد در سال ۲۰۲۲، با حضور بیش از ۵۰ شرکت‌کننده از سراسر جهان، میزبان مجموعه‌ای از گفت‌وگوها در زمینه تولید، نوآوری و امور مالی در صنعت سرگرمی است و بر اهمیت توسعه تولیدات محلی به جای تکرار کارهای انجام‌شده در کشورهای غربی تمرکز دارد.

لیویا ون‌ در استای، مسئول توسعه کسب‌وکار شرکت بین‌المللی «وایلد بانچ» (Wild Bunch) فرانسه، در یکی از پنل‌های این رویداد گفت: «این یک بازار جدید برای ما است که به‌سرعت در حال گسترش است و در مقایسه با مخاطبان اروپایی بسیار جوان است. از منظر یافتن استعدادها نیز جالب است؛ زیرا با مخاطبان جدید، استعدادهای جدید ظهور می‌کنند. ما بارها با کارگردان‌های خاورمیانه‌ای کار کرده‌ایم اما هرگز با یک عربستانی کار نکردیم، بنابراین واقعا مشتاقیم استعداد آن‌ها را کشف کنیم.»

ون در استای در مورد مشوق‌های مالیاتی از جمله تخفیف ۴۰ درصدی نقدی کمیسیون فیلم عربستان در سال ۲۰۲۲ هم صحبت کرد. او گفت: «همه در مورد مشوق‌ها می‌دانند و دیدن اینکه افراد از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند، بسیار عالی است. من در میانه تولید یک فیلم عربستانی‌ام و برای تخفیف درخواست دادیم و به نظر می‌رسد که این یک سیستم کارآمد خواهد بود.»

ون در ستای افزود: «هدف این نیست که با استانداردهای دیگر تطبیق پیدا کنیم؛ بلکه ایده این است که درک تماشاگران اینجا از فیلم‌ها و اینکه چگونه می‌توانیم با ویژگی‌های یک منطقه سازگار شویم را بشناسیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیوید اوسلان، تهیه‌کننده، ناشر و مشاور رسانه‌ای آمریکایی، نیز گفت که به تولید داستان‌هایی از این منطقه علاقه‌مند است: «من به دنبال محتوایی که بتوانم بر اساس آن تولید کنم، زمان زیادی را در مکان‌هایی مانند عربستان سعودی می‌گذرانم. از کیفیت آنچه در این منطقه ایجاد شده است، شگفت‌زده شده‌ام.»

العلا فیلم، آژانس فیلم کمیسیون سلطنتی العلا عربستان سعودی در حاشیه جشنواره فیلم دریای سرخ اعلام کرد فاز اول «استودیو فیلم و تلویزیون العلا» به مساحت تقریبی ۳۰ هزار مترمربع زمستان ۲۰۲۳ راه‌اندازی خواهد شد. این مجموعه عظیم شامل تاسیسات مدرن صدا و تصویر و مراکز پشتیبانی است و حدود شش هزار و ۵۰۰ متر مربع فضای پشت‌صحنه و یک استودیو ضبط صدا خواهد بود.

کمیسیون سلطنتی العلا پیش‌تر اعلام کرده بود برای فیلم‌هایی که به طور کامل یا بخشی از آن‌ها در این کشور فیلمبرداری شوند، ۴۰ درصد تخفیف در هزینه تولید در نظر می‌گیرد.

منطقه‌ای که برای ساخت این استودیو فیلمسازی در نظر گرفته شده، به منطقه اختصاصی تیراندازی در فضای باز که ۱۲ کیلومترمربع وسعت دارد، نزدیک است و امکان نمایش بهتر مناظر و آثار باستانی العلا را فراهم می‌کند.

بیشتر از فرهنگ و هنر