استودیو فیلم العلا؛ گام بزرگ عربستان سعودی به سوی تبدیل شدن به قطب فیلم‌سازی

فاز اول این مجموعه به مساحت تقریبی ۳۰ هزار مترمربع زمستان ۲۰۲۳ افتتاح می‌شود

العلا فیلم، آژانس فیلم کمیسیون سلطنتی العلا عربستان سعودی اعلام کرد فاز اول «استودیو فیلم و تلویزیون العلا» به مساحت تقریبی ۳۰ هزار مترمربع زمستان ۲۰۲۳ راه‌اندازی خواهد شد. این مجموعه عظیم شامل تاسیسات مدرن صدا و تصویر و مراکز پشتیبانی است و حدود شش هزار و ۵۰۰ متر مربع فضای پشت‌صحنه و یک استودیو ضبط صدا خواهد بود.

العلا منطقه‌ای در شمال‌غربی عربستان سعودی است. دو رشته کوه، سه آتشفشان و هگرا، میراث جهانی یونسکو در این منطقه قرار دارند.

کمیسیون سلطنتی العلا پیش‌تر اعلام کرده بود برای فیلم‌هایی که به طور کامل یا بخشی از آن‌ها در این کشور فیلمبرداری شوند، ۴۰ درصد تخفیف در هزینه تولید در نظر می‌گیرد.

منطقه‌ای که برای ساخت این استودیو فیلمسازی در نظر گرفته شده، به منطقه اختصاصی تیراندازی در فضای باز که ۱۲ کیلومترمربع وسعت دارد، نزدیک است و امکان نمایش بهتر مناظر و آثار باستانی العلا را فراهم می‌کند.

در روزهای گذشته، هیئت بزرگی از نام‌های هالیوود از جمله گای ریچی، کارگردان، و بازیگرانی چون اسکات ایست‌وود، لوسی هیال و هنری گلدینگ که برای شرکت در دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم دریای سرخ در جده حضور داشتند، از العلا بازدید کردند.

شارلین دلئون جونز، مدیر اجرایی العلا فیلم، به وب‌سایت ددلاین گفت: «العلا یک مرکز پررونق برای میراث و فرهنگ است. در فاز اول این مجموعه، ساخت یک استودیو به‌دقت برنامه‌ریزی شده که بخشی از یک برنامه بسیار بزرگ‌تر توسعه زیرساختی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «این مجموعه ضمن براورده کردن نیاز روزافزون متقاضیان منطقه‌ای و بین‌المللی برای فیلمسازی در العلا، مرکز اکوسیستم تولید ما نیز خواهد شد. این مجموعه که به اقتصاد العلا تنوع می‌بخشد، برای پرورش استعداد‌های نسل آینده سعودی در بخش نمایش هم قسمتی اختصاص خواهد داد.»

علاوه بر امکانات فنی مجهز، موقعیت جغرافیایی این مجموعه نیز آن را به مکانی راحت برای گذراندن روزهای فیلمبرداری تبدیل می‌کند. این مجموعه استودیو  با مجموعه اقامتی العلا با ۳۰۰ اتاق، رستوران و امکانات تفریحی تنها ۱۴ دقیقه فاصله دارد. فاصله آن از فرودگاه بین‌المللی العلا هم ۲۰ دقیقه است.

جزئیات فاز دوم پروژه در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ اعلام خواهد شد.

العلا فیلم از زمان افتتاح در سال ۲۰۲۰، میزبان ۶۴۹ روز تولید بوده است. از جمله فیلم‌هایی که آنجا تصویربرداری شدند، می‌توان به فیلم «قندهار» به کارگردانی ریک رومن با بازی جرارد باتلر اشاره کرد. این اولین فیلم بزرگ هالیوودی است که تقریبا به طور کامل در العلا فیلمبرداری شده است.

از جمله پروژه‌های دیگر می‌توان به فیلم «گیلاس» با بازی تام هالند و کارگردانی آنتونی و جو روسو درباره جنگ عراق اشاره کرد.

فیلم «نورا» هم اولین فیلم بلند عربستان سعودی است که در العلا فیلمبرداری شد. در این پروژه، تمام بازیگران و بیش از ۴۰ درصد عوامل تولید سعودی بودند.

اخیرا شاهرخ خان، ستاره سینمای هند، نیز اعلام کرده که بخش‌هایی از فیلم «دانکی»، آخرین فیلم او، در العلا فیلمبرداری شده است.

علاوه بر فیلم، تعدادی از سریال‌های تلویزیونی از جمله سریال مستند بریتانیایی «اکسپدیشن» (Expedition) با حضور استیو بکشال و مستندهای نشنال جئوگرافی، پروژه‌های تبلیغاتی و عکاسی و فیلم کوتاه هم در العلا فیلمبرداری شده‌اند.

بیشتر از فرهنگ و هنر