برزخ ناکامی تیم فوتبال جمهوری اسلامی برای رسانه‌های حکومتی

تاج و کی‌روش پس از یک هفته به شکست در قطر اعتراف کردند

رئیس فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم به ناکامی در قطر اعتراف کردند-ورزش سه

حدود یک هفته بعد از حذف ایران در مرحله گروهی جام جهانی رئیس فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم به ناکامی در قطر اعتراف کردند. این مصاحبه‌ها از آن جهت اهمیت دارد که در روزهای گذشته رسانه‌های حکومتی تلاش کرده بودند، نتایج تیم فوتبال جمهوری اسلامی در جام جهانی ۲۰۲۲ را عادی و حتی موفقیت‌آمیز جلوه بدهند.
مهدی تاج، رئیس فدراسیون در اولین مصاحبه‌اش بعد از حذف تیم ملی گفت: «من تجربه سه دوره حضور در جام جهانی را داشته و هر بار تجربه‌ای متفاوت‌تر را کسب کرده‌ام. به هر جهت تیم ملی ایران تا آخرین دقایق شانس صعود به دور بعدی را داشت و مجموعه فدراسیون از اینکه نتوانستیم به دور بعدی صعود کنیم، خرسند نیست.»
کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم هم گفت: «در اولین بازی مقابل انگلیس به جهنم رفتیم. بعد از آن در بازی دوم مقابل ولز به بهشت فرود آمدیم و در بازی سوم هم این اعتقاد را دارم در حالت بین جهنم و بهشت و در حالت برزخ بودیم. به خاطراینکه متاسفانه یک گل در نیمه اول از آمریکا خوردیم، در شبی که در نیمه اول آن ها بهتر از مابودند. در نیمه دوم ما بهتر از آمریکا بودیم اما نتوانستیم به گل دست پیدا کنیم. بعضی مواقع فوتبال بی‌رحم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


جام جهانی ۲۰۲۲ بعد از هم‌گروهی ایران با آمریکا و انگلیس اهمیتی فراورزشی پیدا کرده بود و خبرنگاران سیاسی نزدیک به حاکمیت به عنوان خبرنگار ورزشی به قطر رفتند تا اخبار مسابقات را به مسیر دلخواه‌شان هدایت کنند. از طرف دیگر با همکاری میزبان اجازه حضور خبرنگاران ایرانی فعال در رسانه‌های خارجی داده نشد تا اعتراضات سراسری در ورزشگاه‌های دوحه بازتاب چندانی پیدا نکند. در روزهای مسابقات خیابان‌ها پر از بیلبوردهایی درباره تیم ملی بود تا توجه عمومی به سمت جام جهانی جلب شود.
با این حال حذف تیم در مرحله گروهی این پروژه را با شکست روبه‌رو کرد و این رسانه‌ها هم به برزخی افتادند که کی‌روش به آن اشاره می‌کند. بعد از شکست مقابل آمریکا و حذف از مرحله گروهی، رسانه‌های رسمی از جمله صدا و سیمای جمهوری اسلامی، سیاست سکوت در پیش گرفتند. سرمایه‌گذاری سیاسی روی تیم یک ریسک بزرگ بود، چرا که هیچ‌وقت نمی‌توان روی نتایج فوتبال حساب کرد و این اشتباه استراتژیک برای این رسانه‌های ناآشنا با ورزش، گران تمام شد.
آنچه حس ناکامی تیم فوتبال جمهوری اسلامی در قطر را تشدید کرد، صعود سه تیم آسیایی ژاپن، کره جنوبی و استرالیا به مرحله حذفی جام جهانی بود. سکوت مسئولان فوتبال ایران تا ابد نمی‌توانست ادامه داشته باشد و تاج سرانجام به ناکامی در قطر اعتراف کرد، آنچه با روایت رسمی و دلخواه هم‌خوانی ندارد.

بیشتر از فوتبال