حراج مجمع‌الجزایری در اندونزی با بیش از ۱۰۰ جزیره گرمسیری

ممکن است فعالیت‌های گردشگری موجب بهره‌برداری بی‌رویه از این جزیره‌ها شود

در آگهی اینترنتی آمده زیستگاه وی‌دی «یکی از بکرترین اکوسیستم‌های جزیره‌ای مرجانی باقیمانده در زمین» است-casothebys.com

قرار است مجمع‌الجزایری در اندونزی شامل بیش از ۱۰۰ جزیره را ماه آینده در حراجی ساتبیز (Sotheby’s) به مزایده بگذارند.

در آگهی اینترنتی حراجی‌ ساتبیز آمده زیستگاه وی‌دی «یکی از بکرترین اکوسیستم‌های جزیره‌ای مرجانی باقیمانده در زمین» است. این جزیره همچنین زیستگاه صدها جانور کمیاب و در معرض خطر انقراض است.

در این آگهی آمده است: «زیستگاه وی‌دی واقع در شرقی‌ترین بخش اندونزی در قلب مثلث مرجان، مجمع‌الجزایری مرجانی است که از بیش از ۱۰۰ جزیره گرمسیری بکر و نامسکون تشکیل شده و حاشیه آن را ۱۵۰ کیلومتر ساحل ماسه‌ای نرم سفید، صخره‌های مرجانی در حال رشد و آب‌های خلوت و عمیقی پر از مواد مغذی فرا گرفته است.»

سخنگوی ساتبیز در مصاحبه با بیزینس اینسایدر گفت، این زیستگاه سکنه دائمی و بومی ندمنطارد، اما هرازگاهی دو گروه کوچک از روستاییان ساکن خود اندونزی و ماهیگیران مسافر سری به آن می‌زنند.

به گفته سخنگوی ساتبیز، زیستگاه وی‌دی در سال ۲۰۲۰ جزو مناطق حفاظت‌شده آبی قرار گرفت و جنگل‌های بارانی آن جزو مناطق به‌شدت حفاظت‌شده شد.

این زیستگاه جزو دارایی‌های ملی به شمار می‌رود و شرکت سرمایه‌گذاری پی‌تی لیدرشیپ آیلندز اندونزی (PT. Leadership Islands Indonesia) هم‌اکنون دارنده حق انحصاری توسعه و مدیریت آن است.

در این آگهی آمده این نهاد با صرف چندین سال وقت، مجوز توسعه مجدد این زیستگاه را برای تبدیل آن به اقامتگاه تفریحی مجللی گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق آگهی ساتبیز، «این شرکت چندین سال را صرف تدوین طرح جامع دقیق، طراحی و کسب پروانه بهره‌برداری از یکی از زیست‌حساس‌ترین اقامتگاه‌های مجلل دارای تراکم جمعیتی کم و توسعه سکونت در جهان کرده است.»

طبق قانون اندونزی، مالکیت خصوصی جزایر مجاز نیست، اما سهام شرکت دارای امتیاز توسعه آن‌ها را می‌توان فروخت.

ساتبیز گفت: «یک بار در هر نسل چنین فرصتی پیش می‌آید که با خرید سهام شرکت ال‌آی‌آی بتوان زیستگاه وی‌دی را حفظ کرد و به‌صورت پایدار توسعه داد.»

اما کارشناسان محیط زیست در مورد توسعه مجدد این زیستگاه ابراز نگرانی کرده‌اند.

گاردین از محمد عبدی سوهوفان، هماهنگ‌کننده ملی سازمان دیدبان ماهی‌گیری مخرب اندونزی، نقل‌قول کرد که «پایگاه‌های ماهیگیری که ماهیگیران نسل‌اندرنسل از آن‌ها استفاده می‌کردند، محدود خواهد شد».

«اثر اجتماعی منفی این طرح، منفعت‌های زیست‌محیطی آن را خنثی خواهد کرد. در حال حاضر، دولت برای آنکه بتواند در کشور درآمد به دست آورد به‌شدت در پی جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. هیچ قانونی برای تصویب این طرح نباید تغییر کند.»

ایوان سوفیاوان، یکی از هواداران محیط‌ زیست در اندونزی، می پرسد: «چطور می‌توان تضمین کرد از این جزایر برای فعالیت‌های گردشگری سوء‌استفاده نخواهد شد؟»

«بعد از آنکه این جزایر به مالکیت خصوصی درآمد، تکلیف دسترسی بومیان به آن‌ها چه می‌شود؟»

سخنگوی ساتبیز گفت این زیستگاه به‌نوعی جزو «مناطق ورود ممنوع» برای گردشگران خواهد بود.

«انتخاب این جزایر برای توسعه فقط به‌دلیل چشم‌اندازهای بدیع و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها نبود، بلکه دقیقا به‌دلیل آن بود که بتوان توسعه را بدون مختل کردن زیستگاه‌های حساس آن‌ها انجام داد.»

© The Independent

بیشتر از سفر