مهرداد بذرپاش؛ جوانی که با لابی بالاخره به وزارت رسید

بذرپاش با رای اعتماد نمایندگان مجلس وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم شد

در پرونده مهرداد بذرپاش، جعل سابقه کار و جعل مدرک تحصیلی هم دیده می‌شود- مدارا

مهرداد بذرپاش، بالاخره پس از سال‌ها لابی و بده‌وبستان سیاسی و اقتصادی توانست در یکی از دولت‌های محافظ‌ه‌کار جمهوری اسلامی پست وزارت بگیرد.

نمایندگان «مجلس انقلابی» روز چهارشنبه ۱۶ آذر، با ۱۸۷ رای موافق، ۶۴ رای مخالف، هفت رای ممتنع و پنج رای باطله از مجموع ۲۶۳ نماینده حاضر، به بذرپاش برای تصدی سکان وزارت راه و شهرسازی رای اعتماد دادند. با این رای اعتماد، او جایگزین رستم قاسمی می‌شود که در یک سال گذشته، جریان‌های متعددی در پی برکناری‌ او بودند و در نهایت این فرمانده سابق سپاه پاسداران را مجبور کردند با استعفا، از این مقام کناره‌گیری کند.

در جریان بررسی صلاحیت بذرپاش در مجلس، مجتبی توانگر، برادر عباس توانگر، به عنوان مخالف سخن گفت که اظهارات او به بروز تشنج در صحن علنی مجلس منجر شد. عباس توانگر قائم‌مقام مدیرعامل خبرگزاری فارس بود که اخیرا پس هک این خبرگزاری و انتشار بولتن‌های محرمانه آن، بازداشت شده است.

معرفی بذرپاش و رای اعتماد مجلس به این سیاستمدار پرحاشیه محافظه‌کار و برخی بازداشت‌ها در ماه‌های اخیر از جنگ قدرت در لایه‌های مختلف نظام جمهوی اسلامی خبر می‌دهد.

علی قلهکی یکی از فعالان رسانه‌ای شناخته‌شده نزدیک به مهرداد بذرپاش و نظام‌الدین موسوی، نماینده مجلس، که در ماه‌های اخیر بازداشت شد، در جریان بازجویی‌های خود هرگز حاضر نشد روابط خود با این دو فرد را تایید کند. قلهکی به عنوان رهبر رسانه‌ای این دو نفر، در کانال‌های تلگرامی اخبار و گزارش‌های محرمانه‌ای علیه رقبای بذرپاش منتشر می‌‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از مهرداد بذرپاش که زمانی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شریف بود، به عنوان یکی از محافظه‌کارانی نام برده می‌شود که فعالیت‌ها و پست‌ها و مواضع او همواره با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است. یکی از مهم‌ترین حاشیه‌های این فعال سیاسی محافظه‌کار در مرداد ۱۳۹۹ رخ داد؛ هنگامی که توانست نظر مساعد مجلس را برای تصدی دیوان محاسبات جلب کند. در آن زمان، بسیاری از محافظه‌کاران همچون احمد توکلی اعلام کردند که بذرپاش را فاقد صلاحیت تصدی این پست می‌دانند و حتی گفتند که برای دستیابی به این عنوان برای خود سابقه کاری جعل کرده است.

نام مهرداد بذرپاش نخستین‌بار در عرصه سیاست در دولت محمود احمدی‌نژاد، سر زبان‌ها افتاد. او در سال ۱۳۸۶ توانست مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا شود. روزنامه دولتی ایران در زمان حسن روحانی گزارشی از عملکرد او در سایپا منتشر کرد و نوشت که او حقوق‌های نجومی به مدیران پرداخت می‌کرده و به اعضای هیئت مدیره سابق شرکت خودروسازی سایپا پاداش‌های ۶۰۰ میلیون تومانی داده است.

بذرپاش سال ۱۳۸۸ رئیس سازمان ملی جوانان شد اما یک سال بعد، در پی اختلاف با اسفندیار رحیم مشایی، از این سمت کنار گذاشته شد. او در مجلس نهم نماینده تهران بود و حتی به عضویت هیئت رئیسه این مجلس هم درآمد.

جانشینی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و قائم مقامی بنیاد تعاون سپاه از دیگر سمت‌های بذرپاش است. بذرپاش صاحب امتیاز و مدیر مسئول سابق روزنامه وطن امروز هم بود که روزنامه‌ای پرحاشیه در جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

در پرونده این فعال سیاسی محافظه‌کار جعل سابقه کار و جعل مدرک تحصیلی هم دیده می‌شود و بسیاری از محافظه‌کاران هم به این مسئله اذعان کرده‌اند؛ اما افشاگری‌های آن‌ها هم نتوانست در مناسبات قدرت در جمهوری اسلامی، مانع ارتقای بذرپاش شود.