نماینده مجلس: مافیای خودرو بیشتر از چنگیزخان مغول ایرانی کشته‌ است

علی خامنه‌ای پس از امضای برجام واردات خودروهای آمریکایی را ممنوع اعلام کرد

تحلیلگران معتقدند که با واردات خودروهای خارجی به بازار ایران، رقابت ایجاد شده صنعت خودروسازی داخلی را مجبور می‌کند تا کیفیت کار خود را افزایش دهد- خبربان

انتقادات از وضعیت خودرو در کشور به اوج خودش رسیده است. قیمت بالا و کیفیت نازل خودروهای تولید داخل این سوال را در ذهن مردم ایجاد کرده که چرا ایرانی‌ها نباید مانند سایر کشورها به خودروی ارزان و باکیفیت دسترسی داشته باشند. حالا این انتقادات به صحن علنی مجلس هم رسیده است. سارا فلاحی نماینده مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: «طنز تلخ خودروی ملی که بیشتر شبیه تراژدی ارابه‌های مرگ ایرانیان است را به خورد مردم دادند و در حالی که بیشتر از چنگیزخان مغول از ایرانیان را کشته‌اند، اما تاکنون کسی را یارای مقابله با آن‌ها نبوده و نیست و حتی دولت‌های مختلف را بلعیده‌اند.»

به گزارش فارس، او بدون آنکه نامی از افراد ببرد، ضمن انتقاد از حمایت برخی افراد با نفوذ از صنعت خودروسازی داخلی کشور افزود: «از دولت پنجم به بعد، خوش اشرافیگری در بسیاری از خواص رخنه کرد، آن‌ها به جای حفاظت از میراث انقلاب، آن را سهم‌الارث پدران خود دانستند و امروز پشت مافیای خودرو هستند. حتی نهادهای بالادستی را دچار اشتباهات محاسباتی کردند.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که قیمت پراید به عنوان ارزانترین خودروی تولید داخل به حدود ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. آن هم در شرایطی که این خودرو که قریب به ۳۰ سال در ایران تولید شد، از بی‌کیفیت‌ترین خودروهای موجود در بازار است.

فعالان حوزه خودرو معتقدند که دولت می‌بایست با کاهش تعرفه واردات خودرو اجازه دهد تا مردم بتوانند خودروی باکیفیت خریداری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر تحلیلگران اقتصادی نیز معتقدند که با امکان واردات خودروهای خارجی به بازار ایران، رقابت ایجاد شده صنعت خودروسازی داخلی را مجبور می‌کند تا کیفیت کار خود را افزایش دهد. با این حال به‌جز برخی افراد، حتی خود رهبر جمهوری اسلامی نیز در مواردی مستقیما در این زمینه دخالت کرده است.

پس از امضای برجام، امیدهای بسیاری مبنی‌بر ورود خودروهای آمریکایی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خودروسازی ایالات متحده در ایران منتشر شد؛ اما بلافاصله رهبر جمهوری اسلامی از این اقدام جلوگیری کرد.

او در هشتم اردیبهشت سال ۹۵ در یک سخنرانی با اشاره به واردات خودروهای آمریکایی به ایران گفت که «خود آمریکایی‌ها به علت مصرف زیاد و سنگین بودن این خودروها، رغبتی به خرید آن‌ها ندارند، حالا در این شرایط ما بیاییم و از فلان کارخانه رو به ورشکستگی آمریکا، خودرو وارد کنیم؟ این جای تعجب فراوان دارد.»

او در ادامه به مسئولان وزارت صمت تأکید کرد که در مقابل فشارهای پنهانی که در این زمینه‌ها وارد می‌شود، بایستند و نگذارند این قبیل مسائل انجام شود. بلافاصله پس از این سخنرانی، ثبت سفارش خودروهای آمریکایی متوقف شد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که بسیاری امیدوار بودند که پس از سال‌ها خودروهای آمریکایی وارد ایران شوند و به‌تبع آن شرکت‌های آمریکایی ترغیب شوند تا با سرمایه‌گذاری در ایران خط تولید خودروهای روز را راه‌اندازی کنند.