تایم: بسیاری از بسیجی‌ها یا اوباش‌اند یا فرصت‌طلب‌

تحقیقات این مجله آمریکایی نشان می‌دهد سازمان بسیج نزدیک به هشت میلیون عضو دارد

مجله تایم روز دوشنبه، ۵ دسامبر ۲۰۲۲، به بررسی نقش بسیج در سازمان سرکوب جمهوری اسلامی پرداخت و ضمن اشاره به این نکته که در طی ۸۰ روز گذشته دستکم ۴۰۰ تن از مردم معترض به‌دست نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی به‌قتل رسیده‌اند، نوشت: مسئولیت بخش قابل توجهی از کشتار معترضان، مجروح‌شدن و همچنین بازداشت آنها بر عهده نیروهای بسیج است. 

گزارش مجله تایم بسیج را سازمانی معرفی می‌کند که رهبران نظام جمهوری اسلامی اعضای آن را با این هدف آموزش می‌دهند تا در لحظه وقوع بحران‌های سیاسی ابایی از سرکوب مخالفان حکومت ایران نداشته باشند. 

این مجله آمریکایی در بخشی از گزارش خود، از قول یک دانشجوی علوم سیاسی ساکن تهران نوشت: «بسیج یکی از پیچیده‌ترین ساخته‌های حکومت اسلامی است.» این فرد در عین‌حال به مجله تایم می‌گوید اعضای بسیج مسلح‌اند، شستشوی مغزی شده‌اند و مقام‌های جمهوری اسلامی می‌توانند آنها را علیه مخالفان بسیج کنند. 

این دانشجو، که به‌دلیل ملاحظات امنیتی نخواست نام واقعی‌اش در گزارش ذکر شود، از بسیج به‌عنوان سازمانی یاد می‌کند که مقام‌های جمهوری اسلامی آن را به چشم «نیرویی شکست‌ناپذیر» نگاه می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با تمامی این اوصاف در فرازی از این گزارش به این نکته‌ اشاره شده است: بسیج را تنها باورمندان به ایدئولوژی اسلامی حکومت ایران تشکیل نداده‌اند، بلکه در میان آنها «اراذل‌واوباش و افراد فرصت‌‌طلب» نیز حضور زیادی دارند. 

مجله تایم می‌نویسد این گروه از اعضای بسیج به‌هیچ عنوان به اصول حکومت اسلامگرای ایران باور ندارند و تنها دلیل‌شان برای عضویت در بسیج به‌دست آوردن امتیازهای سیاسی و اقتصادی و همچنین رسیدن به موقعیت‌های شغلی است. 

مجله تایم، در ارتباط با دلایل پیوستن خرده جنایتکارهای شهری به بسیج، می‌نویسد بسیاری از این افراد جزو شهروندهایی‌اند که با احکام سنگین قضایی روبرو شده‌اند و حالا به‌منظور عفو یا تخفیف در مجازات‌ به عضویت بسیج درآمده‌اند. بر اساس گزارش تایم، برخی دیگر از اعضای بسیج مفسدان اقتصادی‌اند که عضویت در بسیج این امکان را به آنها می‌دهد تا در زد‌وبندهای مالی و معاملات بزرگ اقتصادی، خاصه معاملات نفتی، مشارکت داشته باشند. 

نویسنده گزارش در اثبات ادعای خود در مورد استفاده از خرده جنایتکارهای شهری در بسیج به اظهارات حسین همدانی، از بنیانگذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در سال ۱۳۹۶ در سوریه کشته شد، اشاره می‌کند. همدانی پس از موفقیت سازمان سرکوب جمهوری اسلامی در پایان دادن به اعتراضات گسترده سال ۱۳۸۸ گفت سپاه پاسداران پنج هزار «اراذل‌واوباش» را سازماندهی کرد و در سرکوب معترضان از آنها استفاده کرد. 

تایم تاکید می‌کند که اگرچه این سازمان سیاسی، نظامی، عقیدتیِ وابسته به جمهوری اسلامی در ظاهر بسیار قوی و شکست‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد اما تحقیقات تایم نشان می‌دهد که بسیج نزدیک به هشت میلیون نفر عضو دارد؛ رقمی که چیزی نزدیک به ۱۰ درصد جمعیت فعلی مردم ایران را تشکیل می‌دهد.