طالبان عامل حمله به سفارت پاکستان را بازداشت کردند

«شاخه خراسان» گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت حمله روز جمعه به سفارت پاکستان را پذیرفته است

طالبان اصطلاح «بغاوت‌گران» را به نیروهای «جبهه‌ی مقاومت ملی» به کار می‌برند- WAKIL KOHSAR / AFP

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، روز دوشنبه، ۱۴ آذر (۵ دسامبر) گفت که نیروهای ویژه این گروه عامل حمله به سفارت پاکستان در کابل را بازداشت کرده‌اند.

او در توییتر نوشت که فرد بازداشت‌شده شهروند خارجی و عضو گروه داعش است که در تبانی با «بغاوتگران»، روز جمعه گذشته به سفارت پاکستان در کابل حمله کرده است.

او نوشت: «حلقات می‌خواهند با چنین اقدامات شومی، فضای بی‌اعتمادی بین دو کشور برادر [افغانستان و پاکستان] ایجاد کنند.»

او افزود که تحقیقات بیشتر در این باره جریان دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان اصطلاح «بغاوتگران» را برای خطاب به نیروهای «جبهه‌ مقاومت ملی» به رهبری احمد مسعود، فرزند قهرمان ملی افغانستان، به کار می‌برند. با سرنگونی دولت افغانستان به ‌دست طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، شماری از نظامیان افغان به عضویت جبهه‌ مقاومت درآمدند و در پنجشیر و چندین استان دیگر افغانستان علیه طالبان می‌جنگند. طالبان به رغم تلاش گسترده، موفق نشدند جبهه‌ مقاومت را سرکوب کنند.

«شاخه خراسان» گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت حمله روز جمعه به سفارت پاکستان را پذیرفته است. در این حمله، نگهبان این سفارت زخمی شد. داعش در بیانیه‌ای، عبیدالرحمن نظامانی، سفیر پاکستان در کابل، را «مرتد» خطاب کرد.  

حمله به سفارت پاکستان در کابل، از ساختمان مجاور این مکان صورت گرفته بود.

روز گذشته، ۱۳ آذر (۴ دسامبر)، محمد صادق، نماینده ویژه پاکستان در امور أفغانستان، در توییتر خود نوشت که اسلام‌آباد ادعای حمله داعش به سفارت این کشور در کابل را «مستقل» و در مشورت با «مقام‌های افغانستان» بررسی می‌کند.

او گفت: «این حمله تروریستی، گوشزد دیگری است از تهدیدی که تروریسم برای صلح و ثبات در افغانستان و منطقه ایجاد می‌کند. ما باید با تمام توان جمعی خود برای شکست این تهدید، قاطعانه عمل کنیم.»

او همچنین افزود که اسلام‌آباد در راستای مبارزه با تروریسم متعهد است.

حکومت سابق افغانستان، پاکستان را به حمایت از طالبان و دادن پناهگاه‌های امن به این گروه متهم می‌کرد، اما اسلام‌آباد این ادعاها را مکرر رد می‌کرد.

برخی از خانواده‌های اعضای طالبان هم‌اکنون نیز همچنان در پاکستان زندگی می‌کنند. 

اوایل سپتامبر سال جاری میلادی نیز گروه داعش مسئولیت حمله به سفارت روسیه در کابل را پذیرفت که در آن شش نفر، از جمله دو دیپلمات ارشد روس، کشته شدند.

بیش از ۱۵ ماه از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد و در این مدت، گروه داعش مسئولیت چندین حمله خونین بر طالبان و نیز شهروندان غیرنظامی را در این کشور بر عهده گرفته است. 

طالبان نیز تاکنون برای مقابله با حملات داعش از قابلیت لازم برخوردار نبوده‌اند و فعالیت‌ها و حمله‌های این گروه ادامه یافته است.

گفته می‌شود که زیر پرچم طالبان، فعالیت القاعده، داعش، تحریک اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله، تحریک طالبان تاجیکستان، تحریک طالبان پاکستان، جیش محمد، سپاه صحابه و شماری دیگر از گروه‌های تروریستی، در افغانستان افزایش یافته است.

تداوم فعالیت این گروه‌های تروریستی تهدیدی برای افغانستان و منطقه شمرده می‌شود. مقام‌های ارشد کشورهای منطقه تاکنون بارها از فعالیت گروه‌های تروریستی در داخل خاک افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

اما در اوج بی‌اعتمادی کشورهای منطقه به طالبان، مقام‌های این گروه همچنان ادعا می‌کنند که به هیچ گروه و کشوری اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند.