گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و سوناک

محور گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و سوناک، روابط تجاری دو کشور، ادامه تهاجم نظامی روسیه در اوکراین، بحران انرژی و تروریسم عنوان شد.

سوناک در گفت‌وگوی خود با اردوغان، بر سیاست بریتانیا برای پیوستن سریع فنلاند و سوئد به ناتو تاکید کرد - Oli SCARFF / AFP

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کرد ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، بر سر مجموعه‌ای از مسائل دوجانبه و بین‌المللی، گفت‌وگو کردند.

محور گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و سوناک، روابط تجاری دو کشور، ادامه تهاجم نظامی روسیه در اوکراین، بحران انرژی و تروریسم عنوان شد.

خبرگزاری رویترز بامداد شنبه سوم دسامبر (۱۲ آذرماه) در گزارشی نوشت: نخست‌وزیر بریتانیا در تماس با اردوغان «حملات تروریستی» اخیر در ترکیه را محکوم کرد و به تعهد بریتانیا برای حفظ امنیت منطقه و ترکیه، به‌عنوان یکی از اعضای قدیمی پیمان نظامی «ناتو»، تاکید کرد.

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، به‌نقل از ریشی سوناک نوشت: او در گفت‌وگوی روز جمعه خود با اردوغان، بر روی سیاست لندن برای پیوستن سریع فنلاند و سوئد به ائتلاف ناتو تاکید کرد.  سوناک همچنین از حمایت ترکیه، از الحاق این دو کشور به ناتو در نشست مادرید استقبال کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه هم در گزارشی نوشت: اردوغان در گفت‌وگوی روز جمعه خود با نخست‌وزیر بریتانیا با او درباره توافق‌های تجاری و نظامی صحبت کرده است.

آناتولی به‌نقل از رئيس‌جمهوری ترکیه نوشت: «به نفع همه طرف‌ها است که به‌سرعت زمینه مذاکرات میان روسیه و اوکراین دوباره فراهم شود.»

به‌گزارش آناتولی، اردوغان همچنین درباره «مسئله قبرس» با نخست‌وزیر بریتانیا صحبت کرد. جزایر قبرس پیش از استقلال در سال ۱۹۶۰، تحت سلطه بریتانیا بودند. ترکیه و یونان، چندین دهه است که بر سر قبرس با هم تنش و اختلاف دارند.

خبرگزاری رویترز در بخش دیگری از گزارش خود نوشت نخست‌وزیر بریتانیا شامگاه جمعه علاوه بر گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری ترکیه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز تلفنی گفت‌وگو و درباره توافق‌های تجاری در چارچوب شورای همکاری خلیج فارس با امیر قطر صحبت کرده است.

بیشتر از جهان