کرملین: اگر غرب خواسته‌های مسکو را بپذیرد درباره اوکراین مذاکره می‌کنیم

اتحادیه اروپا به طور آزمایشی با سقف قیمت ۶۰ دلار برای هر بشکه نفت روسیه توافق کرده است

سخنگوی کرملین گفت که روسیه همواره آماده مذاکره برای تضمین منافع روسیه بوده است-NATALIA KOLESNIKOVA / AFP

کرملین روز جمعه دوم دسامبر، گفت که پوتین در مذاکره درباره اوکراین «مانعی نمی‌بیند» اما غرب باید خواسته‌های مسکو را بپذیرد. یک روز قبل از این جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا ابراز تمایل کرده بود که نظر پوتین را درباره راهی برای پایان جنگ بداند.

بایدن روز پنجشنبه بعد از گفت‌وگو با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه در کاخ سفید، گفت که «اگر پوتین علاقه‌ای به تصمیم‌گیری درباره راهی برای پایان جنگ داشته باشد» آماده صحبت با اوست. بایدن افزود که رهبر روسیه هنوز چنین علاقه‌ای را نشان نداده است.

بایدن از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه به این سو، با پوتین مستقیما صحبت نکرده است. بایدن پیشتر گفته بود پوتین «قصابی»‌ است که «نمی‌تواند بر سر قدرت بماند.»

اکنون، پس از بیش از ۹ ماه نبرد و فرارسیدن زمستان، کشورهای غربی در تلاشند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند، چرا که حملات موشکی و پهپادی روسیه زیرساخت‌های انرژی اوکراین را مختل کرده و میلیون‌ها نفر در سرما بدون برق و آب و گرمایش مانده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش اوکراین در آخرین به‌روز‌رسانی خود اعلام کرد که نبرد در شرق اوکراین جریان دارد و شهر باخموت هدف اصلی حملات توپخانه ای مسکو است، در حالی که نیروهای روسیه در مناطق جنوبی خرسون و زاپوریژیا همچنان در حالت دفاعی به سر می‌برند.

به گفته دیپلمات‌ها، در تلاش برای کاهش بودجه تامین جنگ مسکو، اتحادیه اروپا به طور آزمایشی با سقف قیمت ۶۰ دلار برای هر بشکه نفت روسیه توافق کرده است. این اقدام باید به تایید همه دولت‌های اتحادیه اروپا برسد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در اولین واکنش علنی مسکو به پیشنهاد بایدن به خبرنگاران گفت: «رویکرد رییس‌جمهوری فدراسیون روسیه همواره برای تامین منافع ما، برای مذاکره باز بوده و خواهد بود.»

پسکوف گفت که امتناع ایالات متحده از به رسمیت شناختن سرزمین‌های ضمیمه شده اوکراین به خاک روسیه، مانع یافتن راه‌هایی برای پایان دادن به جنگ شده است.

مسکو قبلا به دنبال دریافت تضمین‌های امنیتی گسترده از جمله توقف گسترش ناتو در شرق بوده است.

کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین روز جمعه در تماسی تلفنی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، گفت که رویکرد غرب در قبال اوکراین «مخرب» است و خواستار تجدیدنظر برلین شد.

سخنگوی شولتس در بیانیه‌ای گفت که صدراعظم آلمان در این تماس حملات هوایی روسیه علیه زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین را محکوم کرده و خواستار یافتن راه حل دیپلماتیک برای جنگ «از جمله خروج نیروهای روس» شده است.

دولت آلمان تایید کرد که در حال آماده شدن برای تحویل هفت تانک به اوکراین است. آلمان قبلا ۳۰ تانک دفاع هوایی به اوکراین داده بود.

پوتین گفته است که شروع جنگ در اوکراین یا آنچه که مسکو «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد پشیمان نیست. او جنگ را نقطه عطفی برای ایستادگی روسیه در مقابل ده‌ها «قلدری و تحقیر غرب» به دنبال فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ می‌داند.

اوکراین و غرب می‌گویند جنگ پوتین برای کشورگشایی و کشتن هزاران غیرنظامی هیچ توجیهی ندارد و کی‌یف می‌گوید تا بیرون راندن آخرین سرباز روس از خاک اوکراین می‌جنگد.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین شامگاه پنجشنبه در پیامی به مناسبت سی‌ویکمین رای کشورش به استقلال از شوروی تحت اداره مسکو، گفت: «اشتیاق ما برای زندگی آزاد شکسته نخواهد شد. اوکراینی‌ها هرگز سنگی کوچک در یک امپراطوری نخواهند بود.»

بایدن و مکرون در بیانیه‌ای مشترک پس از گفت‌وگوهای روز پنجشنبه خود از تصمیم خود به پاسخگو کردن روسیه درباره جنایات جنگی که سربازان روسی و نیروهای نیابتی‌شان در اوکراین مرتکب شده‌اند، خبر دادند.

وزارت خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که از بیانیه وزارت خارجه فرانسه درباره طرح اتحادیه اروپا در تشکیل دادگاه رسیدگی به جنایات احتمالی مسکو در اوکراین، خشمگین است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که بتواند تا پایان سال جاری با روسیه و اوکراین برای ایجاد منطقه حفاظتی در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به توافق برسد.

گلوله باران‌ مکرر اطراف نیروگاه که تحت کنترل روسیه است نگرانی‌هایی را در مورد احتمال وقوع فاجعه‌ای بزرگ در این منطقه دامن زده است. نیروگاه اتمی برق زاپوریژیا که بزرگترین نیروگاه اروپا به شمار می‌رود در فاصله ۵۰۰ کیلومتری چرنوبیل، محل فاجعه هسته‌ای جهان در سال ۱۹۸۶ واقع است.

نیروهای اوکراینی می‌گویند که در ۲۴ ساعت گذشته سه نفر در خرسون بر اثر حملات روسیه کشته شده‌اند و مرکز خرسون و دیگر مناطق شرقی اوکراین ۴۲ بار در این مدت بمباران شده‌اند.

روسیه نیز گفته است که حملات اوکراینی‌ها به دونتسک، سه نفر را به کشتن داده است.