اتحادیه اروپا: برای تحقیق درباره جنایات جنگی روسیه دادگاه تخصصی تشکیل شود

تحقیقات درباره جنایات نظامی روسیه، در اروپا جریان دارد و دادگاه کیفری بین‌المللی پیشتر تحقیقاتش را آغاز کرده است

رئیس کمیسیون اروپا خسارت وارده به اوکراین در جریان جنگ را ۶۰۰ میلیارد یورو برآورد کرد -- AFP

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه، ۳۰ نوامبر (۹ آذر)، پیشنهاد تشکیل یک دادگاه تخصصی تحت حمایت سازمان ملل متحد را برای بررسی جنایات جنگی احتمالی روسیه در اوکراین مطرح کرد. اتحادیه اروپا همچنین خواستار استفاده از دارایی‌های مسدودشده روسیه برای بازسازی این کشور جنگ‌زده شد. 

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، با انتشار پیامی ویدیویی گفت که اتحادیه اروپا با شرکای بین‌المللی برای دریافت «گسترده‌ترین حمایت بین‌المللی ممکن» برای این دادگاه همکاری خواهد کرد. او همچنین افزود که اتحادیه اروپا به حمایت از کار دادگاه کیفری بین‌المللی ادامه می‌دهد. 

از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، دستور حمله به اوکراین را در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ صادر کرد، نیروهای نظامی او به جنایت جنگی، از جمله قتل در حومه بوچای شهر کی‌یف، تا حملات مرگبار به تاسیسات غیرنظامی، مانند بمباران تئاتری در ماریوپل در ۱۶ مارس، متهم شده‌اند.  تحقیقات اسوشیتدپرس نشان می‌دهد که احتمالا نزدیک به ۶۰۰ نفر در این حمله کشته شده‌اند. 

تحقیقات درباره جنایات نظامی در طول جنگ اوکراین، در سراسر اروپا در جریان است و دادگاه کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه، پیش از این تحقیقات خود را آغاز کرده است. 

اولنا زلنسکا، بانوی اول اوکراین، یک روز قبل در ۲۹ نوامبر، هنگام سخنرانی در برابر قانونگذاران در لندن، خواستار رسیدگی به حملات روسیه به اوکراین شد. بانوی اول اوکراین با مقایسه جنایات جنگی روسیه با جنایات آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، گفت: «پیروزی تنها چیزی نیست که به آن نیاز داریم. ما به عدالت نیاز داریم.»
او از بریتانیا خواست که رهبری تلاش‌ها برای تشکیل دادگاه جنایی را برای محاکمه مقام‌های ارشد روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین، شبیه محاکمه‌های نورنبرگ پس از جنگ جهانی دوم، برعهده بگیرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس کمیسیون اروپا در سخنان روز چهارشنبه خود خسارت وارده به اوکراین در جریان جنگ روسیه علیه این کشور را ۶۰۰ میلیارد یورو برآورد کرد و گفت که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در نظر دارند با استفاده از دارایی‌های مسدود‌شده روسیه در پی تحریم‌ها، هزینه بازسازی ویرانی‌هایی را که در اوکراین ایجاد شده است، بپردازند. 

فون در لاین همچنین افزود: «روسیه و الیگارش‌هایش باید خسارت‌های وارده به اوکراین را جبران کنند و هزینه‌های بازسازی این کشور را بپردازند. ما ابزارهایی داریم که روسیه را به پرداخت هزینه‌ها وادار کنیم.»
فون در لاین گفت که ۳۰۰ میلیارد یورو از ذخایر بانک مرکزی روسیه منجمد، و ۱۹ میلیارد یورو هم از دارایی الیگارش‌های روسیه مسدود شده است. او افزود که در کوتاه‌مدت، «می‌توانیم با شرکای خود ساختاری برای مدیریت این وجوه و سرمایه‌گذاری آن‌ها ایجاد کنیم و پس از آن، از درآمد آن برای اوکراین خرج کنیم». 

اتحادیه اروپا اعلام کرد که لغو محدودیت‌ها بر دارایی‌های روسیه، می‌تواند با انعقاد یک توافق صلح بین اوکراین و روسیه که مسئله جبران خسارات را حل کند، مرتبط باشد.

بیشتر از جهان