جام جهانی ۲۰۲۲؛ نگرانی از افزایش خشونت خانگی هواداران فوتبال

آمار نشان می‌دهد خشونت خانگی با شکست تیم انگلیس ۳۸ درصد افزایش می‌یابد و حدود ۱۰ ساعت پس از شروع بازی به اوج خود می‌رسد

تفاوت‌ها بین فوتبال مردان و زنان فقط دستمزدشان نیست. کارشناسان بریتانیایی در میانه برگزاری جام جهانی فوتبال هشدار داده‌اند شکست تیم موردعلاقه مردان خانواده، آمار خشونت خانگی را در طی این رویداد افزایش می‌دهد، چیزی که در رویدادهای ورزشی مشابه زنان دیده نشده است.

مقام‌های فوتبال بریتانیا و سایر کشورهایی که خشونت هواداران فوتبال در آن آشکارا به حیثیت ورزشی آن‌ها لطمه زده است، تلاش‌های فراوان و موفقی در کنترل رفتار این مردان در ورزشگاه‌ها و مراکز عمومی داشته‌اند، اما برای حفاظت از زنان، کودکان و سالمندانی که در خانه با این هواداران خشمگین که در مقابل تلویزیون فوتبال می‌بینند چه باید کرد؟

جام جهانی مردان ۲۰۲۲ در قطر در حال برگزاری است. بعد از اینکه این «زنان سه شیر» جام قهرمانی فوتبال اروپا را به خانه آوردند، انگلیسی‌ها انتظارهای زیادی از تیم ملی مردان این کشور دارند. پس از رسیدن به فینال مسابقات قهرمانی اروپا در سال ۲۰۲۱ و در ادامه یک سری ناکامی‌ها در عرصه جهانی، تنش‌ها در مورد اینکه آیا تیم مردان انگلیس از پس این چالش برمی‌آید یا خیر بالا گرفته است.

متاسفانه این تنش تنها به زمین بازی محدود نخواهد شد. آمار نشان می‌دهد خشونت خانگی با شکست تیم انگلیس ۳۸ درصد افزایش می‌یابد و حدود ۱۰ ساعت پس از شروع بازی به اوج خود می‌رسد. برای بسیاری از افرادی که قربانی روابط آزارگرانه شده‌اند، رقابت‌های بزرگ فوتبال مانند جام جهانی، نشانه شروع دوره‌های شدید ترس و اضطراب در چنگ شریک زندگی‌شان است.

در همین روزها ملکه بریتانیا میزبان زنانی از خانواده‌های سلطنتی دیگر است تا هم‌زمان با کمپین «۱۶ روز فعالیت» سازمان ملل درباره کاهش تجاوز جنسی و خشونت‌های خانگی علیه زنان چاره‌ای بیندیشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت کشور و سازمان کمک به زنان انگلیس در ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲ کارزاری را برای «افزایش آگاهی در مورد آزارهای مرتبط با فوتبال علیه زنان در انگلیس و ولز» و ترویج این ایده که «مسئولیت پایان دادن به خشونت خانگی و آزار جنسی علیه زنان و دختران بر دوش مردان و پسران ما است» راه‌اندازی کردند.

تماشای فوتبال به خودی خود باعث بروز آزار خانگی نمی‌شود. برای مثال هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد خشونت خانگی زمانی که تیم ملی زنان انگلیس در تابستان به قهرمانی رسیدند، افزایش یافت. بنابراین چه چیزی در مورد تماشای بازی تیم مردان وجود دارد که به طور بالقوه می‌تواند به افزایش خشونت خانگی منجر شود؟

آمار مبنی بر اینکه خشونت خانگی با شکست انگلیس تا ۳۸ درصد افزایش می‌یابد، بر اساس یک مطالعه نسبتا کوچک در سال ۲۰۱۴ است که موارد خشونت شریک جنسی را در سه تورنمنت جام جهانی بررسی و گزارش کرده است. با توجه به ماهیت آزار خانگی که اغلب به‌عنوان «جرم نهان» در نظر گرفته می‌شود، ممکن است که این آمار صرفا نوک کوه یخ در مورد حوادث آزار خانگی در طول مسابقات بزرگ فوتبال باشد.

بر اساس نظرسنجی انجمن حامیان فوتبال، همچنین تخمین زده می‌شود که از هر پنج زن، یک زن در طول مسابقات فوتبال مردان توجه فیزیکی ناخواسته را تجربه می‌کند. همین نظرسنجی نشان داد که ۲۴ درصد از زنان حاضر در مسابقات فوتبال مردان گزارش داده‌اند که شعارهای جنسیتی شنیده‌اند؛ به ۴۴ درصد از آن‌ها گفته شده که «به‌عنوان یک دختر» چیزهای زیادی در مورد فوتبال می‌دانند و به ۲۶ درصد گفته شده بود که آن‌ها فوتبال را فقط به این دلیل دوست دارند که به بازیکنان علاقه‌مندند.

وقتی که شوخی‌های سطح پایین در فوتبال مردان رایج باشد، چه در میان بازیکنان حرفه‌ای یا در بین هواداران، این نگرش می‌تواند زمینه‌ساز موارد جدی‌تری از خشونت علیه زنان شود.

 

بیشتر از زندگی