کمدین بریتانیایی ۱۰ هزار پوند را به دلیل همکاری دیوید بکهام با جام جهانی قطر پاره کرد

جو لایست گفته بود که اگر بکهام عنوان «سفیر جام جهانی قطر» را پس بدهد، این مبلغ را به خیریه اهدا می‌کند

دیوید بکهام که در جایگاه هافبک برای تیم‌های مطرح منچستریونایتد و رئال مادرید بازی می‌کرد، با یک قرارداد ۱۵۰ میلیون پوندی، مسئولیت و عنوان «سفیر جام جهانی ۲۰۲۲ قطر» را پذیرفت- Mark Thompson/Getty Images/AFP

یک کمدین بریتانیایی در اعتراض به همکاری دیوید بکهام با قطر برای برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲، اسکناس‌هایی را به ارزش ۱۰ هزار پوند پاره کرد. او پیش‌تر از دیوید بکهام، کاپیتان سابق ملی فوتبال انگلستان، خواسته بود که از نقش خود در جایگاه «سفیر جام جهانی قطر» کناره‌گیری کند.

به گزارش رویترز، دیوید بکهام که در جایگاه هافبک برای تیم‌های مطرح منچستریونایتد و رئال مادرید بازی می‌کرد، با یک قرارداد ۱۵۰ میلیون پوندی، مسئولیت و عنوان «سفیر جام جهانی ۲۰۲۲ قطر» را پذیرفت. رابطه بکام با قطر، رابطه جدیدی نیست و به دوران بازی او در پاری سن‌ژرمن بازمی‌گردد که قطری‌ها مالک آنند. 

دیوید بکهام در شرایطی در جایگاه سفیر جام جهانی با قطر همکاری می‌کند که این کشور به دلیل رفتارش با کارگران خارجی، رعایت نکردن حقوق افرادی با گرایش‌های جنسی مختلف (LGBTQ+) و قوانین اجتماعی محدودکننده، در معرض انتقاد قرار گرفته است.

جو لایست، کمدین بریتانیایی، هفته گذشته اعلام کرد اگر بکهام از حضور در جام جهانی منصرف شود، این پول را به خیریه اهدا خواهد کرد، اما اگر این ستاره فوتبال چنین درخواستی را نپذیرد، پیش از شروع مسابقات، پول‌ها را پاره خواهد کرد. در نهایت، روز یکشنبه، ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان)، لایست که لباس رنگین‌کمانی پوشیده بود، فیلمی از خود در حال پاره‌ کردن اسکناس‌ها منتشر کرد.

 لایست پیش‌تر گفته بود که بکهام یک نماد همجنس‌گرایی است و در حالی برای قطر کار می‌کند که این کشور «یکی از بدترین مکان‌ها در جهان برای همجنس‌گرایی» است. بکهام به این گفته‌ها پاسخی نداده است. 

همجنس‌گرایی در قطر غیرقانونی است و مسئولان برگزاری جام جهانی در این کشور به تماشاچیان هشدار داده‌اند که مراقب رفتار خود باشند. با این حال، آن‌ها ادعا می‌کنند که از همه، صرف‌نظر از گرایش جنسی یا پیشینه‌شان، برای حضور در جام جهانی استقبال می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمتر از دو هفته به شروع رقابت‌های جام جهانی فوتبال مردان در قطر، نماینده این کشور در گفت‌وگو با شبکه خبری «زد‌.دی‌‌.اف» آلمان، «همجنس‌گرایی» را یک اختلال و «آسیب ذهنی» توصیف کرد. این اظهارنظر، با واکنش‌های گسترده فعالان اجتماعی و حقوق‌بشری مواجه شد. خالد سلمان، مقام مسئول دولتی و ملی‌پوش سابق قطر، گفت: «علاقه‌مندان و هواداران فوتبال که برای تماشای بازی‌ها به قطر می‌آیند، باید قوانین ما را بپذیرند. من مسلمان سختگیری نیستم؛ اما همجنس‌گرایی حرام است؛ زیرا یک آسیب ذهنی است.»

بسیاری از طرفداران فوتبال، به برگزاری بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی در جهان در کشوری که سابقه‌ای طولانی در نقض حقوق بشر دارد و در آن قوانین اسلامی جاری است، از فیفا به تندی انتقاد کرده‌اند. فدراسیون جهانی فوتبال به زدوبند با قطر برای اختصاص میزبانی جام جهانی به این کشور متهم است و حتی در اقدامی بی‌سابقه و به دلیل شرایط آب‌وهوایی قطر، بر خلاف دوره‌های گذشته، جام جهانی را در پاییز برگزار می‌کند. قطر اتهامات مطرح‌شده را در مورد سوءاستفاده از کارگران و رشوه دادن برای کسب حق میزبانی، رد کرده است.

بیشتر از جهان