پیام فایل صوتی محرمانه؛ توفیق خیزش و ناتوانی نظام در رویارویی با مردم

در این فایل صوتی، از موفقیت اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها سخن به میان آمده است

قاسم قریشی، جانشین فرمانده بسیج، در جلسه‌ای محرمانه خواستار سازماندهی زنان چادری برای پرسه‌ زدن در خیابان‌ها شد- مهر

بررسی موضوع‌های مطرح‌شده در جلسه درون‌سازمانی یکی از فرمانده ارشد بسیج با مدیران رسانه‌ای حاکمیتی نشان می‌دهد که ماشین جنگ روانی و سرکوب جمهوری اسلامی برای سرکوب خیزش سراسری مردم ایران از چه ابزار‌ها و ترفند‌هایی استفاده کرده است و می‌کند.

فایل صوتی این جلسه که اواخر آبان با حضور قاسم قریشی، جانشین فرمانده سازمان بسیج، و گروهی از مدیران رسانه‌های محافظه‌کار برگزار شد، روز هفتم آذر منتشر شد. این جلسه با هدف بحث و بررسی خیزش سراسری مردم ایران و حضور تیم فوتبال جمهوری اسلامی در جام‌جهانی قطر گذاشته شده بود.

گروه هکری «بلک ریوارد» این فایل صوتی را پس از هک خبرگزاری فارس به دست آورد و پخش کرد.

بررسی اعتصاب‌ها، اعتراض‌ها، کنش‌ها، شخصیت‌ها و برخی اقدام‌ها و برنامه‌های جمهوری اسلامی در مواجهه با خیزش سراسری مردم از مهم‌ترین‌ محور‌های این جلسه‌اند.

نخستین و مهم‌ترین محور این جلسه به بررسی وضعیت اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها در ایران اختصاص داشت که برخلاف تبلیغات بیرونی و ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی، در این جلسه به همه‌‌گیر بودن آن اعتراف می‌شود. یکی از حاضران در این جلسه می‌گوید که از ۲۴ تا ۲۶ آبان دست‌کم در ۲۱ استان ایران ۷۰ درصد کسب‌وکار‌ها اعتصاب کرده و دست از کار کشیده بودند. آمار‌هایی که در این جلسه مطرح می‌شود، گویای این واقعیت است که در استان‌های تهران و کردستان، ۹۰ درصد کسب‌وکار‌ها به اعتصاب‌ها پیوستند و در شهر شیراز هم برخی اصناف ۱۰۰ درصد تعطیل شدند.

این داده‌ها یکی از عینی‌ترین و دقیق‌ترین ارزیابی‌های نهاد‌های نظامی و امنیتی و اطلاعاتی در جمهوری اسلامی است که نشان می‌دهد برخلاف بسیاری از انکار‌های علنی مقام‌ها و رسانه‌های دولتی، فراخوان‌های اعتصاب و اعتراض چه میزان موفق بوده‌اند.

تایید برگزاری ۱۲۳ تجمع از ۱۴ تا ۲۳ آبان در ایران و تحصن هفت هزار دانشجو در ۶۲ دانشگاه و دانشکده در ۲۰ استان ایران از دیگر داده‌های قابل‌اعتنا در این جلسه‌اند. در خیزش سراسری مردم ایران، دانشگاه‌ها و دانشجویان نقشی محوری و تاثیرگذار دارند و مقام‌های جمهوری اسلامی نیز دستور‌العمل‌های تازه‌ای با هدف اخراج و محرومیت و به منظور سرکوب آن‌ها، ابلاغ کرده‌اند.

در جلسه یادشده، همچنین اعلام می‌شود که در جریان خیزش سراسری مردم ایران، ۱۲ مورد حمله به پایگاه‌های بسیج صورت گرفته و از ۲۱ تا ۲۳ آبان هم ۹ مورد عمامه‌پرانی گزارش شده است.

موضوع کاهش تردد زنان چادری در جامعه از دیگر محور‌های موردبحث در این جلسه است. یکی از حاضران پیشنهاد می‌دهد زنان چادری سازماندهی شوند تا در سطح شهر حضور داشته باشند و این کاهش به چشم نیاید.

پس از آغاز خیزش سراسری مردم ایران، گزارش‌های متعددی از ترس و واهمه زنان چادری و روحانیون برای حضور در عرصه‌ عمومی منتشر شد که نشان می‌داد مردم ایران این دسته از افراد را نماینده و مدافع نظام جمهوری اسلامی می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی از «کشف حجاب دومینووار» چهره‌های مشهور هنری و ورزشی در رسانه‌های اجتماعی از دیگر نگرانی‌های حضار این جلسه است. برای مقابله با چنین وضعیتی، پیشنهاد می‌شود وزارت ارشاد فیلم‌های آن‌ دسته از زنان بازیگری را که کشف حجاب کرده‌اند، حذف کند؛ اما قریشی در پاسخ به این پیشنهاد می‌گوید: «تهیه‌کننده‌ها خیلی پولشان را دوست دارند... اول باید وزارت ارشاد و ساترا تهدید کنند و بعد تهیه‌کننده‌ها یواشکی به هنرپیشه‌ها بگویند خفه شوید.»

این فرمانده بسیج از موضع دولت در این زمینه هم انتقاد می‌کند و می‌گوید: «مشکل اینجا است که دولت نمی‌خواهد از خودش هزینه کند.»

در دو ماه گذشته، دولت ابراهیم رئیسی به‌شدت تلاش‌ کرد پایش را از سرکوب همه‌جانبه خیزش مردم ایران بیرون نگه دارد و نزد افکارعمومی از خود چهره‌ای موجه بسازد؛ هرچند این تلاش به بروز برخی اختلاف‌ها میان نهاد‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی منجر شد.

وضعیت حسین رونقی، یکی از کنشگران مدنی شناخته‌شده در ایران، از دیگر مباحث این جلسه بود. یکی از حاضران تایید می‌کند که پای رونقی در زندان شکسته شد و نظام از بیم تکرار سرنوشت مهسا امینی، در نهایت رونقی را برای درمان به بیمارستان منتقل کرد. این گفته‌ها خلاف هیاهوی باطلی است که ماشین جنگ روانی جمهوری اسلامی در روز‌‌‌های اخیر، علیه حسین رونقی به راه انداخت تا او و خانواده‌اش را «دروغگو» جلوه دهد.

موضوع «جمعه سیاه» زاهدان که در آن دست‌کم ۹۰ تن بر اثر تیراندازی ماموران سرکوبگر کشته شدند، هم در این جلسه مطرح شد و یکی از حاضران گفت که در این کشتار، «قصور از طرف تیرانداز بالای پاسگاه بود و متناسب با تهدید عمل نشد».

قاسم قریشی هم به موضوع اعزام هیئت علی خامنه‌ای به زاهدان اشاره می‌‌کند و می‌‌گوید این هیئت به خواسته «رهبری» به مولوی عبد‌الحمید درباره مواضع و سخنرانی‌هایش «تذکر» داده است. قریشی در این جلسه، به علمای اهل سنت می‌تازد و می‌گوید که نظام به مولوی‌های اهل سنت «پروبال» داده؛ در حالی که «این‌ها را اصلا آدم حساب نمی‌کردند و بعد از دوم خرداد هم آقای خاتمی متاسفانه خیانت بزرگی کرد و خیلی به این‌ها میدان داد».

در این جلسه، از بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال هم سخن به میان می‌آید و بر ایجاد اختلاف میان رسانه‌های فارسی زبان خارج ایران تاکید می‌شود. یکی از حاضران در جلسه می‌گوید که لقب «آیت‌الله بی‌بی‌سی» را «بچه‌های خودی» برای لطمه زدن به اعتبار این رسانه به کار گرفتند.

سرکوب اعتراض‌ها و خستگی نیرو‌های یگان ویژه از دیگر مباحث مطرح‌شده در این جلسه است و یکی از حاضران می‌گوید علی خامنه‌ای در این خصوص به فرمانده پلیس تذکرهای لازم را داده است. یکی از حاضران در جلسه هم پیشنهاد افزایش حقوق نیرو‌های پلیس را مطرح می‌کند و می‌گوید: «درباره وضعیت نیروهای ناجا اخبار خوبی نداریم. خسته شدند و خیلی ناراضی‌اند.»

در این جلسه همچنین تصمیم گرفته می‌شود که از خیزش سراسری مردم ایران با عناوینی چون «اغتشاشات اخیر»، «فتنه سیاه»، «اغتشاشات مهر» یا «اغتشاشات گذشته» نام برده شود. قریشی با تایید بر این نکته، اضافه می‌کند: «یک جوری بگوییم که آقا همه‌چیز بر وفق مراد است و همه‌چیز تمام شده است.»

تاکید این فرمانده بسیج به رسانه‌های همسو، همان سیاست کلان مقام‌های جمهوری اسلامی در دو ماه گذشته بود که همواره تلاش کرده‌اند این اعتراض‌ها را تمام‌شده تلقی کنند. آن‌ها علاوه بر این سیاست، می‌‌کوشند تحولات عمیق جامعه ایران در همراهی با اعتراض‌ها را کم‌اهمیت جلوه دهند و مانع از ادامه ریزش‌ها در جبهه خودی شوند.

علی خامنه‌ای هم در دیدار اخیر خود با نیرو‌های بسیج، از آن‌ها خواسته بود امید خود را از دست ندهند و در راهی که در آن قرار گرفته‌‌اند، همچنان ثابت‌قدم باشند.

در این جلسه، همسو با خواسته و اراده خامنه‌ای، نه‌تنها به خواسته به‌حق مردم ایران اشاره‌ای نمی‌شود و درباره کشتار‌های نیز سکوت اختیار می‌شود، بلکه روح کلی جلسه با این محور پیش می‌رود که نظام برای سرکوب چه کار‌هایی کرده و چه کار‌های دیگری می‌تواند و باید انجام دهد تا این اعتراض‌ها را نیز خاموش کند.