وزارت خارجه جمهوری اسلامی سفیر فرانسه در تهران را احضار کرد

این اقدام پس از آن صورت گرفت که مجلس سنای فرانسه قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور در حمایت از مردم معترض ایران به‌تصویب رساند

شهبانو فرح پهلوی و شاهدخت نور پهلوی در جلسه سنای فرانسه برای بررسی جنبش «زن، زندگی، آزادی»، شرکت کردند -- منبع: وزارت خارجه جمهوری اسلامی

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار متنی در روز چهارشنبه، ۹ آذر ۱۴۰۱، نوشت این وزارتخانه سفیر فرانسه در تهران را احضار کرد.

اطلاعیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در توضیح علت این اقدام نوشت: «در پی اظهارات غیر قابل قبول وزیر امور خارجه فرانسه در مجلس ملی این کشور و تصویب قطعنامه مداخله‌جویانه مجلس فوق در قبال تحولات جمهوری اسلامی ایران، نیکلا رش، سفیر فرانسه در تهرا، مقارن ظهر امروز به وزارت امور خارجه احضار شد.»

نمایندگان مجلس سنای فرانسه روز دوشنبه ضمن ابراز حمایت از شهروندان معترض ایران و انتقاد از سرکوب مردم معترض به‌دست نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی، از دولت‌های اروپایی خواستند تا برای رسیدگی و تحقیق در مورد مرگ مهسا امینی فشار بیشتری به حکومت ایران وارد کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمایندگان این مجلس همچنین در مجمع ملی این کشور، با اکثریت قاطع آرا قطعنامه‌ غیرالزام آور حمایت از معترضان ایرانی را با ۱۴۹ رای موافق به تصویب رساندند.

شهبانو فرح پهلوی و شاهدخت نور پهلوی نیز در روز سه‌شنبه به دعوت گروهی از نمایندگان مجلس سنای فرانسه در جلسه‌ای که این مجلس به‌منظور بررسی جنبش «زن، زندگی، آزادی» برگزار کرد، شرکت کردند.

پیش از این مجمع ملی فرانسه، که دیگر مجلس پارلمان این کشور است، با صدور قطعنامه‌ای خواستار فشار بیشتر به جمهوری اسلامی و پاسخگو کردن آن شده بود.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز پس از این وقایع سفیر فرانسه در تهران را احضار کرد و، به‌نقل از وبسایت این وزارتخانه، «مراتب اعتراض شدید» حکومت ایران «نسبت به اتهامات بی‌پایه و اساس مقامات فرانسوی» را اعلام کرد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بخش دیگری از اطلاعیه خود در ارتباط با گفتگوهای صورت گرفته با سفیر فرانسه در تهران چنین نوشت:« تاکید شد سوء استفاده ابزاری و دوگانه فرانسه و برخی کشورهای اروپایی از موضوع حقوق بشر، موجب تأسف شدید جمهوری اسلامی ایران و غیرقابل قبول است و لذا ضروری است این کشورها مسیر غلط خود را که ناقض اصل مسلم حقوق بین الملل در زمینه احترام به حاکمیت ملی مستقل کشورهاست، اصلاح کنند.»

به‌گزارش وبسایت وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، سفیر فرانسه نیز پس استماع گفته‌های مقامات وزارت خارجه دولت سیزدهم جمهوری اسلامی تاکید کرده است که سخنان آنها را به پاریس منتقل خواهد کرد.