قانونگذاران فرانسوی سرکوب معترضان ایرانی را محکوم کردند

مجمع ملی فرانسه با اکثریت قاطع آرا قطعنامه غیرالزام‌آور حمایت از معترضان ایرانی را با ۱۴۹ رای تصویب کرد

مجمع ملی فرانسه، مجلس کوچکتر ولی مقتدرتر قوه مقننه این کشور است-Emmanuel DUNAND / AFP

قانو‌گذاران فرانسوی روز دوشنبه، هفتم آذر (۲۸ نوامبر) ضمن ابراز حمایت از شهروندان معترض ایران و انقاد از سرکوب معترضان ضدحکومت به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در ایران، از دولت‌های اروپایی خواستند تا برای رسیدگی و تحقیق درباره مرگ مهسا امینی، که در زمان بازداشت گشت ارشاد کشته شد، فشار بیشتری به حکومت ایران وارد کنند.

قانونگذاران فرانسوی در مجمع ملی این کشور، با اکثریت قاطع آرا قطعنامه غیرالزام آور حمایت از معترضان ایرانی را با ۱۴۹ رای موافق تصویب کردند.

همزمان با برگزاری این جلسه، فعالان سیاسی و اجتماعی در مقابل کاخ بوربن، ساختمان مجمع ملی فرانسه، که مجلس کوچکتر اما مقتدرتر قوه مقننه این کشور است، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

آدرین قمی، نماینده مجمع ملی فرانسه، در این جلسه مجلس گفت: ««بدون آزادی زنان، آزادی وجود ندارد.» او به همکارانش و در پیامی به مردم ایران گفت: «یک بار دیگر جهان به فرانسه چشم دوخته است، بیایید انتظار را برآورده سازیم.»

شاهزاده رضا پهلوی، با بازنشر ویدیوی سخنرانی آدریان قمی، در توییتی نوشت: «از تمامی کسانی که در کنار مردم ایران می‌ایستند قدردانی می‌کنیم.»

همزمان با برگزاری این اجلاس، فعالان سیاسی و اجتماعی ایرانی و حامیان آنان در مقابل ساختمان مجمع ملی فرانسه تجمع اعتراضی برگزار کردند. مجمع ملی فرانسه، مجلس کوچک‌تر، ولی مقتدرتر قوه مقننه این کشور است، و در کنار سنا، پارلمان دومجلسی فرانسه را تشکیل می‌دهد.

قطعنامه جدید از دولت‌های اروپایی می‌خواهد تا فشار بر ایران را برای پایبندی به تعهدات بین‌المللی‌اش، و نیز تحقیق درباره آنچه بر مهسا امینی گذشته است، افزایش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهسا امینی در تاریخ ۲۲ شهریور به اتهام بدحجابی بازداشت شد و سه روز بعد، در ۲۵ شهریور، هنگامی که هنوز در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران بود، جان باخت.

کشته شدن مهسا امینی موجی از تظاهرات‌های ضد نظام جمهوری اسلامی را در ایران و جهان در پی داشت و کشورهای غربی رشته تحریم‌هایی را علیه مقام‌ها و بازوهای اجرایی جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان ایرانی، اعمال کردند. این خیزش سراسری، بزرگ‌ترین چالش پیش روی حکومت جمهوری اسلامی در عمر چهار دهه‌ای آن در ایران است.

در بیش از ۹ هفته‌ای که از خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد، بنا به آمار سازمان حقوق بشر ایران، تاکنون دست‌کم ۴۱۶ نفر از شهروندان ایران به دست نیروهای سرکوبگر حکومت کشته شده‌اند.

قطعنامه مجمع ملی فرانسه، آنچه قانونگذاران این کشور «سرکوب وحشیانه و گسترده معترضان مسالمت‌جو به دست نیروهای امنیتی» توصیف می‌کند، قویا محکوم کرده است. این قطعنامه می‌گوید که سرکوب مردم «نقض آشکار و ناپذیرفتنی حق اعتراض و آزادی بیان» است.

ناظران حقوق بشر می‌گویند که از زمان آغاز اعتراضات ضد‌حکومتی جاری، بیش از ۱۸ هزار نفر بازداشت شده‌اند. جمهوری اسلامی ایران شماری از بازداشت‌شدگان را به «محاربه» و «فساد فی‌الارض» متهم کرده است و فعالان حقوق بشر از احتمال صدور حکم اعدام برای معترضان، ابراز نگرانی کرده‌اند.

قعطنامه مجمع ملی فرانسه همچنین قوانین و مقررات محدود‌کننده حقوق زنان و اقلیت‌ها در ایران را محکوم کرده و خواستار آزادی هفت شهروند فرانسوی بازداشت‌شده در ایران شده است.