آیا غنوشی برنده ریاست پارلمان تونس خواهد شد؟

جنبش نهضت تونس با چالش های زیادی رو به رو است

راشد غنوشی، رهبرحزب نهضت تونس. عکس از: گیتی (اندیپندنت عربی) .‏

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در تونس که منجر به وقوع تنش های سیاسی و رقابت های گروهی شدیدی شده بود، امروز بار دیگر، سران شماری از احزاب سیاسی تونس برای به دست آوردن ریاست مجلس به رقابت می پردازند. قرار است پارلمان تونس در روز چهارشنبه، 13 نوامبر 2019، در نخستین جلسه کاری خود، رئیس مجلس و معاونین آن را از طریق رأی گیری انتخاب کند. جنبش نهضت تونس، راشد غنوشی، رهبر این حزب را برای تصدی ریاست مجلس تونس نامزد کرده است، همچنان در جریان این هفته، جنبش نهضت تونس، نامزد خود را برای سمت نخست وزیری در دولت آینده تونس اعلام خواهد کرد.

تحولات سیاسی اخیر، جنبش نهضت تونس را با چالش های بزرگ سیاسی رو به رو کرده است، در گام نخست، جنبش نهضت تونس نیازمند ایجاد ائتلاف پارلمانی با سایر گروه های سیاسی است تا زمینه ای تشکیل دولت قدرتمندی فراهم شود که بتواند رأی اعتماد لازم را به دست آورد. اما چالش دوم، تلاش برای احراز ریاست مجلس نمایندگان است که نامزدان گروه های مختلف سیاسی به منظور به دست آوردن سمت ریاست پارلمان در یک رقابت شدید قرار گرفته اند. حزب قلب تونس با داشتن 38 کرسی در مجلس نمایندگان از یک سو در تلاش برای کسب ریاست مجلس است و از سوی دیگر، جریان دموکراتیک تونس و جنبش مردمی تونس برای احراز سمت ریاست مجلس؛ در تلاش برای تشکیل ائتلافی هستند که 38 کرسی پارلمان را در دست داشته باشد.

تردیدی نیست که تشدید رقابت میان جناح های سیاسی در پارلمان، جنبش نهضت تونس را با دشواری های زیادی رو به رو می کند، این در حالی است که جنبش نهضت برای احراز سمت ریاست مجلس نمایندگان تلاش های فراوانی انجام داده و امیدواری بسیاری به آینده سیاسی خود دارد. اما به نظر می رسد که به رغم همه تلاش ها، جنبش نهضت نتواند به پیروزی نزدیک شود زیرا رسیدن به این هدف، مستلزم پیشتازی بر همه ای گروه های سیاسی در مجلس نمایندگان تونس و  به دست آوردن 109 رأی است.

در همین حال، جناح های سیاسی تونس قصد تشکیل ائتلاف و همکاری با جنبش نهضت را ندارند، حزب دموکراتیک تونس می خواهد یکی از معاونین خود را برای تصدی سمت ریاست سخنگوی مجلس معرفی می کند و حزب قلب تونس هم، تأکید کرده است که حاضر به تشکیل ائتلاف با جنبش نهضت نیست و قصد رأی دادن به غنوشی را ندارد. از سوی دیگر، راشد غنوشی که 78 سال سن دارد، با مخالفت درون حزبی رو به رو است و شمار زیادی از اعضای جنبش نهضت تونس، عملکردهای او را مورد انتقاد قرار می دهند.

با توجه به کشمکش های دشوار سیاسی و مذهبی در تونس، نشست های مجلس نمایندگان این کشور در موارد بسیاری با تنش ها و ناسازگاری های شدیدی دچار می شود که مدیریت آن، نیازمند توانایی و فرهیختگی فوق العاده ای است و به باور بسیاری از ناظران سیاسی، راشد غنوشی این ویژگی و شایستگی را ندارد.

جنبش نهضت قصد دارد در پایان این هفته ای سرنوشت ساز برای مردم تونس، نامزد خود را برای احراز سمت نخست وزیری در کشور معرفی کند، البته اگر نامزد مورد نظر، شخصیت توانا و مورد حمایت متحدان سیاسی جنبش نهضت باشد، آن زمان شانس بیشتری برای به دست آوردن رأی اعتماد دارد، در غیر این صورت، رئیس جمهور تونس ناگزیر خواهد بود تا به منظور بیرون رفت از چالش های پیش رو، اقدامات ویژه ای روی دست گیرد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه