افزایش هزینه‌های نظام برای بقا؛ اعزام تماشاگر به قطر با ۲۶۰ میلیارد تومان

گزارش‌ها از اعزام دست‌کم دو هزار نفر از حامیان نظام به قطر حکایت دارد

برخی حاضرند در ازای دریافت پول و رانت از نظام مستقر حمایت کنند- تسنیم

خرید و اعزام بیش از دو هزار تماشاگر از ایران به قطر برای حمایت از تیم فوتبال جمهوری اسلامی نمونه آشکار دیگری از افزایش هزینه‌های بقای نظام مستقر در ایران است.

تیم فوتبال جمهوری اسلامی تنها تیم حاضر در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر است که از حمایت مردم خود برخوردار نیست و معدود تماشاگرانی هم که برای تماشای مسابقات این تیم به قطر سفر کرده‌اند، در ورزشگاه‌ها علیه این تیم و بازیکنان آن شعار‌های تندی سر می‌دهند.

مقام‌های جمهوری اسلامی نیز برای مقابله با این انزوای تاریخی و مقابله با تداوم اعتراض‌ها در ورزشگاه‌ها، دست‌کم دو هزار نفر از حامیان خود را به قطر اعزام کرده‌اند. آن‌ها در عین حال از دولت قطر خواسته‌اند از ورود تماشاگرانی با پرچم شیروخورشید و اقلام تبلیغاتی مرتبط با خیزش سراسری مردم ایران به ورزشگاه‌ها ممانعت کند.

در روز‌های اخیر، گزارش‌های متعددی از این محدودیت‌ها و حضور حامیان جمهوری اسلامی در قطر منتشر شد که حاشیه‌های تازه‌ای برای تیم فوتبال به همراه داشت.

بیشترین اعتراض‌ها به نحوه سازماندهی، انتخاب و خرید هواداران رانتی اعزامی جمهوری اسلامی به قطر، از داخل خود محافظه‌کاران و از طرف کسانی است که به‌نوعی حامی جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند. این معترضان در رسانه‌های اجتماعی، با انتشار تصاویر همکاران و رفقای خود در ورزشگاه‌‌های قطر، از آن‌ها پرسیده‌اند آیا هزینه این سفر گران‌قیمت را شخصا پرداخت کرده‌اند یا این هزینه از «جیب بیت‌المال» تامین شده است.

تعداد قابل‌توجهی از معترضان محافظه‌کار نوشته‌اند که هزینه این اعزام گروهی کاملا به عهده دولت بوده است و چنین اقدامی را خلاف قانون و سوء‌استفاده دانسته‌اند.

دامنه این اعتراض‌ها به‌حدی گسترش یافت که پای برخی نمایندگان مجلس و رسانه‌های محافظه‌کار هم به این پرونده باز شد و آن‌ها نیز خواستار شفاف‌سازی در این زمینه شدند. احمد راستینه، نماینده مجلس، در این رابطه به سایت رویداد۲۴ گفت که گزارش‌های مرتبط با این اعزام باید بررسی شوند «تا ببینیم چقدر واقعیت دارند و مردم را در جریان سازوکار اعزام افرادی که در قالب هوادار در جام‌جهانی حضور پیدا کردند، خواهیم گذاشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راستینه افزود که وزارت ورزش و جوانان یا هر دستگاه دیگری اجازه ندارد از هزینه‌های دولتی برای اعزام افراد و کارکنان دولتی به جام‌جهانی استفاده کند و فهرست افرادی که به قطر اعزام شده‌اند، باید به مجلس ارائه شود.

به گفته او، اگر افرادی با پول «بیت‌المال» به جام‌جهانی اعزام شده باشند، کمیسیون فرهنگی مجلس آن را به رسانه‌ها گزارش خواهد داد.

بر اساس فایل صوتی که از قاسم قریشی، جانشین فرمانده بسیج، منتشر شد، سپاه پاسداران و بسیج در سازماندهی و اعزام دست‌کم دو هزار نفر به قطر دست داشته و آن را تایید کرده‌اند. قریشی هدف از این اعزام «سیاهی‌لشکر» به قطر را فعالیت تبلیغاتی به نفع نظام جمهوری اسلامی و مقابله با «ضدانقلاب» اعلام کرد. این فرمانده بسیج از خرید ۲۰ هزار بلیت جام‌جهانی از سوی ایرانی‌هایی خبر داد که به گفته او «علیه‌السلام» نیستند.

از اظهارات این مقام نظامی چنین برمی‌آید که برنامه‌های جمهوری اسلامی برای بهره‌برداری حداکثری از حضور در جام‌جهانی نه تنها شکست خورده، بلکه جام‌جهانی هم به محلی برای اعتراض‌ به نظام تبدیل شده است.

استقبال سرد ایرانی‌ها از جام‌جهانی قطر و حضور قابل‌توجه مخالفان جمهوری اسلامی در ورزشگاه‌ها و سر دادن شعار علیه بازیکنان تیم فوتبال، در نهایت نهاد‌های نظامی و امنیتی و اطلاعاتی را بر آن داشت که برای مقابله با چنین وضعیتی، به قطر نیرو اعزام کنند.

روزنامه اینترنتی فراز با بررسی هزینه‌‌های این اعزام نیروها نوشت که خرج سفر و ۱۰ روز اقامت در قطر برای هر نفر به طور متوسط چهار هزار دلار است. این رسانه با انتقاد از خط خوردن نام بسیاری از خبرنگاران ورزشی برای اعزام به قطر، این پرسش را مطرح کرد که اعزام فعالان رسانه‌ای ارزشی به قطر به هزینه بیت‌المال، در شرایطی که گفتمان رسانه‌های خارج از کشور عملا به گفتمان غالب در رسانه‌های اجتماعی بدل شده است، چه توجیهی دارد؟

روزنامه فراز هزینه اعزام دست‌کم ۳۵۰ تن از وفاداران به جمهوری اسلامی را رقمی معادل ۶۳ میلیارد تومان تخمین زد و نوشت: «این افراد با حضور در قطر چه آورده‌ای برای کشور خواهند داشت؟»

این رقم برای اعزام دو هزار نفر با قیمت متوسط چهار هزار دلار، رقمی معادل هشت میلیون دلار خواهد شد که با نرخ کنونی دلار معادل ۲۶۰ میلیارد تومان است؛ اما این تنها بخشی از هزینه هنگفت مالی جمهوری اسلامی در قطر است که بر اساس برخی داده‌های جسته‌گریخته به دست آمده و محاسبه شده است و نشان می‌دهد در سال‌های اخیر، این قبیل هزینه‌های نظام برای بقا به‌شدت افزایش یافته‌اند.

جمهوری اسلامی سال‌ها است که با صرف مبالغ هنگفت در داخل و خارج ایران در پی گسترش عمق نفوذ و ایدئولوژی انقلابی‌ خود است و این هزینه‌ها در داخل ایران نیز رو به فزونی گذاشته‌اند.

اگر برخی از مردم سال‌ها پیش از روی اعتقاد و باور به ارزش‌های دینی از جمهوری اسلامی حمایت می‌کردند، حالا اقلیت محدودی پشت جمهوری اسلامی ایستاده‌اند که هزینه‌ها، مخارج و توقعات مالی قابل‌توجهی دارد و بدون براورده شدن آن‌ها حاضر نیستند به این حمایت ادامه دهند.