آلمان اخراج ایرانیان را تا اطلاع ثانوی متوقف می‌کند

از زمان آغاز اعتراضات و سرکوب‌های شدید، بسیاری از مقام‌های امنیتی و سیاسی ایران تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند

یک وزیر ایالتی آلمان روز دوشنبه، ۲۸ نوامبر (۷ آذر)، گفت مقام‌های امنيتی این کشور توافق کرده‌اند که به دلیل وضعیت پرتنش و سرکوب خشونت‌آمیز در ایران، اخراج ايرانيان مقیم آلمان را تا اطلاع ثانوی متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، یواخیم هرمان، وزیر امور داخلی ایالت بایرن آلمان، پيش از يک کنفرانس که از روز چهارشنبه با حضورمقام‌های ارشد امنيتی فدرال و منطقه‌ای شروع شد، گفت که آن‌ها در این رویکرد اتفاق‌نظر دارند. هرمان در حال حاضر ریاست این کنفرانس را بر عهده دارد. او افزود: «ما توافق داریم که اصولا تا اطلاع ثانوی هیچ فردی به ایران اخراج نشود.» هرمان تاکید کرد که تنها در موارد خاص، مانند «جنايتکاران و افراطيون خطرناک»، مسئولان در نظر خواهند گرفت که آيا اخراج هنوز امکان‌پذیر است، يا نه. این نظر درست چند ساعت پس از آن اعلام شد که هانس اودو موزل، سفیر آلمان در تهران به دلیل آنچه که «اظهارات مداخله گرایانه و بی‌اساس» خوانده شده، احضار شده بود. دیپلمات‌های ارشد ایرانی به تازگی با به‌کارگیری واژه «رژیم» در مورد دولت آلمان، برلین را به تحریک اعتراضات و دخالت در امور داخلی ایران متهم کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در طول سه ماه اخیر و با شدت گرفتن سرکوب اعتراضات در ایران، لحن تهران و برلین در مقابل یکدیگر تند شده است. مقام‌های دولتی آلمان بارها از سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات در ایران انتقاد کرده‌اند. شورای حقوق بشر سازمان ملل روز پنجشنبه، ۲۴ نوامبر (سوم آذر)‌، در نشستی ويژه و اضطراری در ژنو، به قطعنامه پیشنهادی آلمان و ایسلند برای تشکیل یک کمیته بین‌المللی حقیقت‌یاب به منظور بررسی و مستند‌سازی موارد گسترده سرکوب‌های سیاسی در ایران، رای مثبت داد. در این نشست ویژه، نمایندگان ۲۵ کشور، از جمله تمامی متحدان آلمان و ایسلند در اروپا و دولت‌های آمریکا، بریتانیا و اوکراین، به قطعنامه پیشنهادی رای مثبت دادند. در مقابل، کشور‌های چین، کوبا، ونزوئلا، اریتره، ارمنستان و پاکستان، به قطعنامه مزبور رای منفی دادند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در واکنش اعلام کرد که ایران با کمیته حقیقت‌یاب که قرار است بر اساس تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد تحولات اخیر تشکیل شود، هیچ‌گونه همکاری نخواهد کرد. به گفته فعالان حقوق بشر، در جریان تظاهرات‌های خیابانی سراسری در ایران تاکنون دست‌کم ۴۸۰ تن از شهروندان معترض کشته، و حدود ۱۸ هزار نفر نیز دستگیر شده‌اند. از زمان آغاز اعتراضات و سرکوب‌های شدید، بسیاری از مقام‌های امنیتی و سیاسی ایران تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

بیشتر از جهان